Stor interesse for å bygge ny E134-tunnel
Seks entreprenørselskaper har meldt sin interesse for å bygge den nye Røldalstunnelen på E134 mellom Røldal og Seljestad. Tunnelen blir Norges fjerde lengste veitunnel, og prosjektet er verdsatt til 2,5 milliarder kroner uten moms.
AF Gruppen, Bertelsen & Garpestad/Metrostav, Hæhre Entreprenør, Impenia Norge/TT Anlegg, Itinera S.P.A. og Leonhard Nilsen & Sønner/Obrescon Huarte Lain er de seks aktørene som nå skal gjennom en grundig prekvalifiseringsprosess. Målet er å finne de best kvalifiserte entreprenørene til å ta fatt på dette viktige samferdselsprosjektet.
Tryggere vei og kortere kjøretid
Den nye tunnelen vil erstatte den gamle Røldalstunnelen og Seljestadtunnelen, og dermed fjerne de bratte stigningene i Håradalen. Dette vil føre til en tryggere og mer effektiv vei for både bilister og tungtransport. Kjøretiden mellom øst og vest i Norge blir også betydelig redusert.
Elektrisk anleggsdrift i fokus
Et av kravene i prosjektet er at entreprenøren skal ta i bruk en betydelig mengde elektriske maskiner under byggingen. Dette er i tråd med Statens vegvesens mål om å ha utslippsfrie anleggsplasser. De gode kraftnettsforholdene i området legger til rette for en vellykket elektrifisering av anleggsarbeidet.
Kontraktsignering våren 2025
Etter planen skal kontrakten signeres våren 2025, med byggestart sommeren samme år. Den nye Røldalstunnelen er forventet å åpne for trafikk i 2031.
Dette er et stort og spennende samferdselsprosjekt som vil gi mange positive ringvirkninger for regionen. Det er gledelig å se at det er så stor interesse for å delta i konkurransen om å bygge den nye tunnelen, sier prosjektleder Frode Lykkebø i Statens vegvesen.
Fakta om den nye Røldalstunnelen:
- Lengde: ca. 12,4 km
- Nye veier i dagen: 1,7 km ved Liamyrane og 1,2 km på Seljestad
- Gang- og sykkelvei: ca. 0,7 km på Seljestad
- Kontraktverdi: 2,5 milliarder kroner ekskl. mva.
- Byggestart: Sommeren 2025
- Veiåpning: 2031
Dette er en spennende tid for Røldal og for hele regionen. Den nye tunnelen vil føre til en rekke positive forbedringer for både lokalbefolkningen og trafikanter som passerer gjennom området.
Kilde: Pressemelding fra Statens Vegvesen – omskrevet med KI