Møbelindustrien bør i likhet med mange andre bransjer bli mindre miljøbelastende. Men tenker kundene miljø når de skal handle møbler?
En undersøkelse gjennomført av IPSOS på oppdrag fra Nordisk miljømerking gir grunn til optimisme. Undersøkelsen viser at:
- 2 av 3 nordiske forbrukere ville kjøpt et svanemerket møbel hvis det var tilgjengelig.
- 7 av 10 av dem er villig til å betale mer for et svanemerket møbel
Forbrukere ønsker altså å kjøpe svanemerkede møbler. Til tross for det er det få svanemerkede møbler på markedet. Det er altså et stort gap mellom forbrukeres ønske og det faktiske tilbudet av svanemerkede møbler. Dette er i sterk kontrast til det profesjonelle markedet der det finnes 2500 produkter å velge mellom bare på det norske markedet.
– Tallenes tale er klar, norsk møbelbransje har et stort og uforløst potensial i å svare på forbrukeres ønske om å handle grønt, uttaler Bjørn Olav Strandli, markedsrådgiver i Miljømerking Norge.
Miljøhensyn i alle ledd
90 prosent av alle nordiske forbrukere kjenner Svanemerket. Det offisielle miljømerket i Norden ble opprettet av myndighetene for å stille ambisiøse og absolutte miljøkrav til all relevant miljøbelastning i hele produktets livssyklus. Noen kjerneområder er:
- Høy andel resirkulert materiale
- Bruk av sertifisert bærekraftig skog
- Strenge krav til miljø og helseskadelige kjemikalier
- Designet for gjenbruk og resirkulering
- Material- og produksjonskrav som sikrer klimagassreduksjon
- Fysiske kontrollbesøk på produksjonsstedet
Møbelindustrien har muligheten til å tjene penger på grønne handlinger. Forbrukere kan velge grønt i visshet om at de gjør en forskjell. Oppsummert er dette mulig fordi
- Forbrukere ønsker å handle grønt
- Svanemerkets høye merkekjennskap gjør det enkelt for kunden å ta de gode valgene
- Svanemerkets absolutte og helhetlige miljøkrav sikrer stor miljøforbedring
Styrk Norges posisjon på bærekraft
Wonderland ønsker å møte forbrukernes ønske om mer miljøvennlige møbler og har nylig lansert svanemerkede overmadrasser. Et økt bærekraftfokus hos norske møbelforretninger vil ikke bare bety mye for miljøet, men vil hegne om norske arbeidsplasser og kortreist møbelproduksjon.
– Norge er langt fremme på bærekraft, en posisjon vi fremover skal styrke. Som en uavhengig 3. part spiller Svanemerket en sentral rolle i arbeidet med miljøsertifisering. Merket er et viktig symbol på nordiske verdier og tankesett innen økonomisk, sosial og miljømessig bærekraft, sier direktør i Wonderland Lars Stenerud (Foto: Wonderland).
Ikke bare har Wonderland sertifisert sine overmadrasser med et av verdens mest offensive miljømerker. Wonderland satser nå stort på miljø, resirkulering og bærekraft, og har invitert lokale og nasjonale partnere til å samarbeide med Norges fremste forskermiljøer om å halvere sengens miljøavtrykk, og samtidig gjøre det lønnsomt å ta bærekraftige valg.
– Vi er glade og stolte av å ha Wonderland med på laget. Wonderland sine produkter er et viktig skritt for å gjøre grønne valg mer tilgjengelig i butikk. På den måten kan vi tette gapet mellom forbrukeres ønske og tilbud på grønne produkter, sier Bjørn Olav Strandli, markedsrådgiver i Miljømerking Norge.
Kilde: Pressemelding fra Svanemerket