Statens vegvesen har gjennomført nesten 13 000 flere teoriprøver i år enn i fjor.
– I samme periode i fjor gjennomførte vi nær 170 000 teoriprøver. I år har vi gjennomført nesten 183 000 prøver. Dette viser at vi er i stand til å levere tjenester på en effektiv måte til tross for begrensningene koronapandemien har gitt oss, sier Frode Børstad i Statens vegvesen.
I mars og april i år ble det gjennomført om lag en tredjedel av normalt antall teoriprøver. I mai åpnet samfunnet forsiktig opp igjen.
– Fra og med juni har vi gjennomført mange flere teoriprøver hver måned enn i samme måned i 2019. Våre ansatte har strukket seg langt, og gjennomført prøver både på kveldstid og enkelte lørdager, for å møte etterspørselen, sier Børstad.
Likevel har det vært vanskelig å få tak i teoriprøvetimer
Før koronapandemien var det drop-in på teoriprøver. Koronarestriksjonene har lagt begrensninger på antall kandidater vi kan ha i prøverommene samtidig.
– For å ha kontroll på antall kandidater og kunne gjennomføre teoriprøver på en forsvarlig måte, har vi siden trafikkstasjonene gjenåpnet kun hatt timebestilling for teoriprøver. Dette vil vi fortsatte med, både for teoriprøver og andre tjenester ved trafikkstasjonene, sier Børstad.
Til tross for et rekordhøyt antall gjennomførte prøver, har mange likevel måttet vente på å ta teoriprøven.
Møt forberedt
– Det er begrenset hvor mange prøver vi kan tilby. Kandidatene kan selv bidra til kortere ventetid for å ta prøven ved å møte bedre forberedt. Andelen ikke-beståtte prøver er hele 40 prosent, og det er alt for høyt, sier Børstad.
Dette bidrar til lengre ventetid og er en sløsing med samfunnets ressurser.
– Hvis alle hadde stått på teoriprøven første gang ville vi ikke hatt ventetid i det hele tatt. Teorikunnskapen bidrar også til tryggere sjåfører og til at tallet på drepte og hardt skadde i trafikken fortsetter å gå ned, sier Børstad.
Kilde: Pressemelding fra Statens Vegvesen