En ny undersøkelse viser at 4 av 10 under 30 år synes det er greit å kjøpe brukt mobiltelefon. – Unge er langt mer positive til å kjøpe brukt mobil enn godt voksne, sier Øistein Eriksen i Release.
Det er store forskjeller i holdningen til brukt mobil mellom de unge og godt voksne. Norstat har på vegne av Release spurt et representativt utvalg i befolkningen om de synes det er greit å kjøpe brukt mobil. Hele 42 prosent i aldersgruppen 18 til 29 år svarer ja på dette spørsmålet, mot 26 prosent i befolkningen generelt og kun 17 prosent i aldersgruppen over 50 år.
– Flere undersøkelser viser at unge har et større miljøengasjement enn eldre. En mobiltelefon inneholder rundt 30 grunnstoffer, og noen er det knapphet på. Da er det bra at vi sørger for at hver mobiltelefon lever lengst mulig, og at den ved veis ende blir resirkulert på en forsvarlig måte, sier Øistein Eriksen, administrerende direktør i Release.
Eriksen har tro på de unges engasjement og innflytelse.
– Ungdommen går foran. Jeg tror mange vil klare å snu de litt eldre og få dem til å åpne øynene for brukt, sier Eriksen.
Også når det gjelder å kjøpe brukt mobiltilbehør, er de yngste mest positive. Én av tre under 30 år synes det er greit å kjøpe brukt tilbehør, som lader, hodetelefoner, airpods, og liknende. Til sammenlikning svarer 22 prosent i befolkningen generelt ja på spørsmålet om de synes det er greit å kjøpe brukt tilbehør til mobilen sin.
Fakta fra undersøkelsen
Leiemobilselskapet Release har kartlagt nordmenns holdninger til å kjøpe brukt mobil. Undersøkelsen viser:
- 26 prosent av befolkningen synes det er greit å kjøpe brukt mobil.
- I aldersgruppen 18-29 år er 42 prosent positive til å kjøpe brukt mobil og 24 prosent er negative.
- I aldersgruppen 30-39 år er 28 prosent i aldersgruppen positive og 37 prosent negative.
- I aldersgruppen 40-49 år er 30 prosent er positive og 36 prosent negative.
- I aldersgruppen 50 år og eldre er 17 prosent positive og 56 prosent negative.
- Noen få har svart vet ikke, og resten har svart kanskje.
Undersøkelsen er utført av Norstat for leiemobilselskapet Release i et representativt utvalg på 1000 respondenter.
Kilde: pressemelding fra Release