Nordmenn fortsetter forbruksfesten

145
Annonse

I løpet av sommeren har nordmenn satt rekord i bruken av betalingskort, men med den norske ”staycation” over, forventet man en nedgang i forbruket. Nye tall viser imidlertid at det norske kortforbruket i september ligger nesten 10% høyere enn i samme måned i fjor, noe som tyder på at det legges vesentlig flere varer i kurven hver gang vi handler.

Staycation er over

I juni og juli opplevede norske virksomheter en markant økning i aktivitet hos forbrukerne, og kortforbruket økte med rekordsettende vekstrater, forteller Søren Winge, pressesjef hos Nets.

– Sommeren bød på markante økninger i nordmenns kortforbruk, man kunne tydelig se at det ble feriert innenfor landets grenser i år. I august falt forbruket sammenlignet med årets første sommermåneder, noe som må sies å være naturlig når folk vender tilbake til hverdagen etter ferien. Men i september ser vi igjen en vekst i kortforbruket. 

I alt ble det i september 2020 foretatt 171,9 millioner korttransaksjoner i Norge, dette er 0,7% færre enn samme måned i fjor. Samtidig var det et samlet forbruk med betalingskort på NOK 60,3 milliarder, noe som tilsvarer en vekst på 10% sammenlignet med september 2019. Dette er en markant vekst, også med tanke på at september 2020 hadde én ekstra handledag sammenliknet med fjorårets september. Så vi handler altså fortsatt sjeldnere, men kjøper flere eller dyrere varer hver gang.

Vekst for BankAxept fortsatt størst

Der var i september størst økning i forbruket med BankAxept på 12,4%, noe som hovedsakelig kan tilskrives færre utlendinger til landet i disse tider og at nordmenn reiser mindre. Primært av den grunn øker Bankaxept mer enn det samlede kortforbruket. 

De siste måneders meget høye vekstrater i kortforbruk indikerer at nordmenn har endret vaner permanent og tatt skrittet bort fra kontanter, uttaler Hanne Kjærnes, kommunikasjonssjef i Vipps.

-Betalingsvanene våre har endret seg markant det siste halvåret. Vi har i større grad droppet kontantene til fordel for betalingskort, noe som utvilsomt skyldes Covid-19.

Kontaktløst vinner fortsatt terreng

Det er ikke bare betalingskort som blir brukt oftere fremfor kontanter. Spesielt den kontaktløse funksjonen er noe forbrukerne har tatt til seg under Covid-19.

– Andelen kontaktløse betalinger har økt markant i løpet av sommeren og fortsetter å gjøre det. På våren opplevede vi for første gang at andelen kontaktløse betalinger rundet 50 prosent – og drøyt et halvt år senere foregikk hele 76 prosent av alle kortbetalinger kontaktløst, avslutter Hanne Kjærnes.

Oppgjøret for total kortbruk inkluderer kjøp med BankAxept og internasjonale kort i Norge, herunder elektroniske gavekort brukt i norske betalingsterminaler. Også handel på nett eller via mobiltelefon, for en del norske nettbutikker, er inkludert i tallmaterialet.

Info

  • I mars ble det foretatt 130,7 millioner transaksjoner med betalingskort i Norge. Det er en nedgang på 24 prosent i forhold til samme måned i fjor, og samtidig falt kortomsetningen med 14,4 prosent sammenlignet med 2019.
  • I april ble det foretatt 127,2 millioner transaksjoner med betalingskort i Norge. Det er en nedgang på 24 prosent i forhold til samme måned i fjor, og samtidig falt kortomsetningen med 8,5 prosent sammenlignet med 2019
  • I mai ble det foretatt 159,6 millioner transaksjoner med betalingskort i Norge. Det er en nedgang på 12,1 prosent i forhold til samme måned i fjor, mens den samlede kortomsetningen økte med 1,7 prosent sammenlignet med 2019.
  • I juni ble det foretatt 187,7 millioner transaksjoner med betalingskort i Norge. Det er en framgang på 1 prosent i forhold til samme måned i fjor, mens den samlede kortomsetningen økte med 10,6 prosent sammenlignet med 2019
  • I juli ble det foretatt 195,8 millioner transaksjoner med betalingskort i Norge. Det er en framgang på 6,7% prosent i forhold til samme måned i fjor, mens den samlede kortomsetningen økte med 16,6 prosent sammenlignet med 2019
  • I august ble det foretatt 185,2 millioner transaksjoner med betalingskort i Norge. Det er en nedgang på 3,7% prosent i forhold til samme måned i fjor, mens den samlede kortomsetningen økte med 2,8 prosent sammenlignet med 2019.

Kilde: Pressemelding fra Nets

Annonse