Har du kjørt ekstra mye bil i sommer? Da bør du sjekke dekkene dine før høststormene kommer.
Mange nordmenn har feriert med bil denne sommeren, og tilbakelagt flere kilometer bak rattet enn tidligere. Det vil også si at dekkene har blitt slitt, og det kan føre til problemer når høsten kommer med regn, løv og sleipe veier.
– Loven sier at minste tillatte mønsterdybde på sommerdekk er 1,6 millimeter, men vi fraråder å kjøre med mindre enn tre millimeters mønsterdybde. Dette er spesielt viktig nå på høsten med våte og sleipe forhold, sier produktsjef i Continental Dekk Norge, Knut Knudsen.
Tyske AutoBild testet bremselengde på vått underlag med forskjellig mønsterdybde tidligere i år. Fra 80 km/t oppnådde AutoBild den korteste bremselengden med nye Continental-dekk, og bilen stoppet etter 25,8 meter. Med dekk hvor mønsterdybden var slitt ned til 3 millimeter var bremselengden 31,0 meter, mens dekk med minste tillatte mønsterdybde på 1,6 millimeter hadde en bremselengde på 36,2 meter, hele 10,4 meter lenger enn det nye dekket.
– Det mange ikke tenker på er at kjøring på sommeren, ofte i varmt vær og med mye tung bagasje i bilen, kan være med på å slite ned mønsterdybden fortere enn vanlig. Et sett sommerdekk varer vanligvis i rundt 30 000 kilometer, men hard kjøring med tung bil kan forkorte levetiden. Derfor anbefaler vi alle å sjekk mønsterdybden nå i høst, sier Knudsen.
Å sjekke mønsterdybden gjør man enkelt med en linjal eller en mønsterdybdemåler som du får hos de fleste dekkforhandlere.
– Hvis mønsterdybden er på under tre millimeter på sommerdekkene, kan det være et alternativ å bytte til piggfrie vinterdekk allerede i september. Det har allerede vært frost flere steder i landet på natta. Samtidig kan man benytte anledningen til å kjøpe nye sommerdekk nå, som ofte er billigere på høsten enn om våren, avslutter Knut Knudsen.
Kilde: Pressemelding fra Continental