Vi har det siste halvåret vært gjennom en tid der mange har brukt mer tid i hjemmet en vanlig, noe som har ført til et større behov for underholdning og oppgradering i våre hjem. Dette kommer også frem når NetOnNet ser på salgstrender, for salget av TVer har skutt i været. Både faktiske salgstall og også en undersøkelse synliggjør de nye TV-trendene.
– Salget av TVer, og spesielt store TVer, har økt markant hittil i år sammenlignet med samme periode i fjor. Salget av modeller som er 70” og oppover har mer enn doblet seg, noe som er helt utrolig. Spesielt sett i lys av den situasjonen hele samfunnet har vært i, sier norgessjef Peter Andersson i NetOnNet.
Den tydelige trenden er at den gjennomsnittlige størrelsen på en TV for nordmenn har blitt større. Det understrekes også i økningen av salget av TVer i den såkalte “folkemodell”-størrelsen.
– Tallene viser betydelig økning også på 55-59″, og også innen 60-69″ hvor salget økte med mer enn 50 prosent. Jeg vil tro at dette har å gjøre med hva du faktisk får for pengene i dag. Ved kjøp av ny TV i dag, får du mye mer TV enn for bare noen få år siden. Det er tydelig at folkemodellen nærmer seg 60”, sier Peter Andersson i NetOnNet.
TV-trenden er i endring
For å undersøke de nye TV-trendene ytterligere har NetOnNet gjennomført en undersøkelse, gjennom YouGov, blant 1021 nordmenn. Der kommer det frem at den tradisjonelle måten å konsumere TV-innhold på er i stadig endring.
– Alle er ikke lenger like opptatt av å ha en TV i stuen. Hver fjerde nordmann sier at de ikke ønsker en TV i sin stue, selv om stuen fortsatt er det mest populære rommet å ha en TV i. 72 prosent ønsker å ha en TV i stuen. Dette viser en fleksibilitet i hvordan TV-innhold skal konsumeres i dag. I snitt ønsker nordmenn 1,39 TVer i sitt hjem, sier Peter Andersson i NetOnNet.
Hovedsoverommet, kjøkkenet, gjesterommet og også utendørsområdet er andre rom som også mange nordmenn ønsker å ha en TV i.
– Vi ser at 28 prosent ønsker en TV på hovedsoverommet, noe som kan bety at mange ønsker å starte dagen med å se på TV – eller sovne til TVen. En stor andel, nesten hver tiende nordmann, ønsker også en TV på kjøkkenet. Det er litt mer overraskende, men det viser at det er ønskelig å se på TV når det lages eller spises mat. Vi ønsker å bli underholdt til enhver tid – også ved komfyren, sier Peter Andersson.
Ulike behov for ulike aldersgrupper
Alder spiller også inn i hvordan våre TV-vaner er i endring, og det er de eldre som holder på de mest tradisjonelle TV-vanene. De har ikke like stort behov for å konsumere TV på flere plasser i hjemmet enn i stuen.
– Snittet viser at de unge, under 30 år, ønsker 1,6 TV-er i hjemmet, mens de over 60 kun ønsker 1,2 TVer. Undersøkelsen viser også at kun 64 prosent av de yngste ønsker en TV i stuen, mens hele 40 prosent i denne aldersgruppen ønsker en TV på hovedsoverommet. Samtidig vil 15 prosent av de under 30 år ha TV på kjøkkenet og 8 prosent på badet. Det forteller oss at de unge er mer fleksible i sin TV-konsumering, men at de samtidig ønsker TVer i hjemmet, til tross for at mange har spådd at de yngste kun vil konsumere innhold på mindre mobile skjermer, avslutter Peter Andersson i NetOnNet.
Kilde: Pressemelding fra NetOnNet