BMW M3 Touring har fått grønt lys

1269
Annonse

For BMW-entusiaster verden over får bokstaven «M» gjerne hjertet til å slå litt raskere. Nå dukes det for enda litt mer turtall i blodomløpet; BMW M GmbH bekrefter nå at det, for første gang, skal produseres en BMW M3 Touring.

Verdenspremieren til helt nye BMW M3 Sedan og BMW M4 Coupe er bare noen få uker unna. Det er heller ingen hemmelighet at en helt ny BMW M4 Cabriolet kommer til neste år. Men – det som har vært en godt bevart hemmelighet, frem til nå, er at det også vil komme en BMW M3 Touring, altså en stasjonsvogn-variant.

BMW har kun laget Touring-varianter av storebroren BMW M5 tidligere. Første gang var for andre generasjon M5 i 1992, og andre gang var for den fjerde generasjonen som kom i 2007.

Men, i 2000 ble det laget én prototype av BMW M3 Touring, med mål om å vise at også en BMW M3 Touring en gang kunne bli en realitet. Denne gangen stopper ikke prosessen der.

Utviklingen av BMW M3 Touring er fortsatt i startfasen, hvor hele prosessen frem til serieproduksjon vil ta rundt to år. Om kort tid vil de første prototypene til helt nye BMW M3 Touring bli synlige rundt BMW M GmbH sine lokaler i Garching, rett utenfor München, og på racingbanen Nürburgring. Testing på offentlig vei og racingbaner er en milepæl som bekrefter at BMW M3 Touring ikke lenger bare er en drøm som forblir på tegnebrettet, men en ekte modell hvor de særdeles sportslige egenskapene til en BMW M-modell møter de praktiske formene til en stasjonsvogn. En kombinasjon mange BMW-entusiaster lenge har håpet på.

Spesifikasjoner, ytelser og design må det enn så lenge spekuleres i, men under panseret vil man finne en turtallsvillig bensinmotor med seks sylindre i rekke, i beste BMW-ånd. Store luftinntak i fronten og de karakteristiske fire eksosrørene i hekken er også ikoniske detaljer for en BMW M-modell.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Det er ikke alle bilprodusenter forunt å kunne utvikle og lansere en bil som BMW M3 Touring i tiden som kommer, side om side med en rekke nye plug-in hybrider og helelektriske modeller. Det vitner om at BMW fortsatt setter ren kjøreglede i høysetet, også for de blant oss med 98-oktan i blodet. Og – selv om bilen blir en stasjonsvogn, så vil den først og fremst være en BMW M3, sier Marius Tegneby, kommunikasjonsdirektør i BMW Group Norge.

Annonse