Helt nye BMW iX3: Effektiv elektrisk kjøreglede i SUV-format

786
Annonse

Med den helelektriske BMW iX3 blir BMW X3 den første SUV-modellen til det tyske bilmerket som tilbys med både bensin- eller dieselmotor, plug-in hybrid og elbil. BMW iX3 ble først vist som konseptbil, nå er det klart for verdenspremiere av den endelige produksjonsmodellen.

– Helt nye BMW iX3 har svært mye til felles med konseptmodellen som er vist tidligere. Resultatet er en helelektrisk SUV i X3-format med en effektiv drivlinje og solid rekkevidde uten et stort batteri. Nå kan vi endelig avsløre detaljene som mange har ventet på, samtidig som vi åpner for bestilling, sier Marius Tegneby, kommunikasjonsdirektør i BMW Group Norge.

Første modell med ny elektrisk drivlinje

BMW iX3 er første modell ut med BMWs femte generasjon elektriske drivlinje. Motoren er bygget uten sjeldne mineraler og tar arven med bærekraft-tilnærmingen fra BMW i3 videre. Motoren er plassert rett på bakakslen og er langt mer effektiv enn enkelte andre elektromotorer. Med en effekt på 286 hk og dreiemoment på 400 Nm, gjøres 0-100 km/t unna på 6,8 sekunder. På samme måte som BMW i3, kan også BMW iX3 kjøres med den effektive én-pedals-løsningen. Toppfarten nås ved 180 km/t.

BMW iX3 får en rekkevidde på opptil 459 km (WTLP) fra et batteri med bruttokapasitet på 80 kWh. Andelen kobolt i batteriet er redusert med to tredeler sammenlignet med forrige generasjon batteri. Som en viktig del av verdikjeden og en fri, global etisk handel, kjøper BMW selv råmaterialene kobolt og litium og har full åpenhet rundt sine leverandører.

Ladekapasiteten på 150 kW DC/11 kW AC, gjør at man ved hurtiglading på 150 kW kan nå 80 % «State of charge» på kun 34 minutter. En ladestopp på 10 minutter gir dermed rundt 100 km nye rekkevidde. Ved 11 kW lading, fullades batteriet fra 0-100 % på 7,5 timer. En egen varmepumpe, som klimatiserer både kupéen og batteriet, er standard. Ladeluken er plassert over høyre bakhjul. Batteripakken veier på 529 kg, noe som gir BMW iX3 en total på 2185 kg.

Med BMW Charging får BMW iX3-kundene et eget fordelsprogram ved bruk av eksempelvis IONITY-ladestasjoner. Flere detaljer rundt BMW Charging blir gjort kjent senere.

Gjenkjennelig design med særegne detaljer
Proporsjonene kjenner man fra BMW X3, men BMW iX3 skiller seg ut med designelementer som både optimaliserer luftmotstanden og gir modellen et eget uttrykk. Den særegne lukkede grillen, renere linjer i støtfangerne, diffusoren bak og luftspjellet bak forhjulene er detaljer som BMW iX3 er alene om.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Interiøret kjenner man i stor grad igjen fra de andre modellene i X3-familien. I BMW iX3 er logoen på rattet, girspaken, start-stopp-knappen og enkelte andre elementer omkranset av BMW i-blåfargen

Bagasjeromsvolumet er på 510 liter, kun 40 liter mindre enn på bensin- og dieselmodellene. Egne lagringsrom for ladekabler etc, finner man også i bagasjerommet.

Tre utstyrsmodeller – enkle valg for kunden
– Vi har god erfaring med å tilby BMW i3 med ferdige utstyrspakker, derfor viderefører vi denne løsningen til BMW iX3. Kundene kan velge mellom tre forskjellige utstyrspakker hvor selv standardmodellen er svært godt utstyrt, sier Tegneby videre.

Modell: Pris: Elektrisk rekkevidde, WLTP: Forbruk:
BMW iX3 Charged Kr. 559.000 eks. levering Opptil 459 km 18,6 kWh/100 km
BMW iX3 Charged Plus Kr. 615.000 eks. levering Opptil 453 km 18,9 kWh/100 km
BMW iX3 Fully Charged Kr. 631.800 eks. levering Opptil 450 km 19,0 kWh/100 km

BMW iX3 Charged har blant annet følgende standardutstyr:
19″ aluminiumsfelger, elektrisk justerbare seter i kunstskinn («Sensatec» i fargene «Black» eller «Mocca», dashbord i kunstskinn («Sensatec»), panoramasoltak, takrails, adaptivt understell, BMW Live Cockpit Professional og navigasjonssystem, Driving Assistant Professional, Parking Assistant, metallic lakk, sportsratt i skinn, automatisk baklukebetjening, oppvarmede forseter, trådløs lader for mobiltelefon, forberedelse for Apple Car Play og Andriod Autio, Ambiente interiørbelysning og LED- frontlykter

BMW iX3 Charged Plus har, i tillegg til utstyret i Charged, blant annet følgende standardutstyr:
20″ aluminiumsfelger, elektriske justerbare sportsseter (med korsyggstøtte) i skinn («Vernasca» i fargene «Black», «Mocca», «Cognag» eller «Canberra Beige»), Comfort Access (nøkkelfri betjening), Acoustic glazing (forbedret akustisk demping for siderutene fremme), Iconic Electric Sound, adaptive full-LED frontlykter med fjernlysassistent, Parkeringassistent Plus, Head-Up display, Harman Kardon Surround høyttalersystem og Gesture Control (styring av infotainmentanlegg med håndbevegelser)

BMW iX3 Fully Charged har, i tillegg til utstyret i Charged Plus, blant annet følgende standardutstyr:
Tilhengerfeste, mørkt taktrekk, bortfall av blå eksteriørdetaljer, mørke ruter og «Shadowline» (sort optikk). Med andre ord – så godt som alt mulig utstyr som kan leveres til BMW iX3.

Til BMW iX3 Charged og BMW iX3 Charged Plus kan man velge tilleggsutstyr over standardutstyret, som eksempelvis tilhengerfeste (kapasitet: 750 kg), mørke ruter, «Shadowline», mørkt taktrekk med mer.

Metallic-lakk er er standarutstyr på alle modeller og man kan velge mellom seks farger: Mineral White, Cashmere Silver, Piemont Red, Phytonic Blue, Sophisto Grey og Carbon Black. De blå eksteriørdetaljene som følger enkelte av fargene, kan om ønskelig leveres i grått.

Klar for trådløse oppdateringer
Som en rekke andre nye BMW-modeller, kan også BMW iX3 oppdateres trådløst («over-the-air»). Det åpner også opp for muligheten til å kjøpe nytt utstyr og tjenester selv etter at bilen er levert. Bilen kan oppdateres på to måter: Enten ved direkte nedlastning via bilens integrerte SIM-kort, eller gjennom smarttelefon og BMW Connected app-en. Oppdateringen lastes da først ned via et wifi-nettverk, eksempelvis hjemme, før den så synkroniseres med bilen. Eierne vil bli varslet når ny programvare er tilgjengelig for sin bil gjennom bilens infotainmentsystem eller i BMW Connected app-en på sin smarttelefon.

Produksjonsstart og lansering
Serieproduksjonen av BMW iX3 starter på BMW Brilliance-fabrikken i Kina senere i september. BMW Brilliance er et joint venture-selskap, som ble grunnlagt i 2003 av BMW Group og Brilliance China Automotive. En betydelig andel av BMWs forskning og utvikling gjøres også av BMW Brilliance. BMW iX3 vil produseres på samme produksjonslinje som andre BMW X3-modeller på fabrikken i Shenyang. Det gir både høy effektivitet og stor fleksibilitet i produksjonen. Lanseringen vil først starte i Kina, før andre utvalgte land, deriblant Norge, og får sine første biler produsert i år.

– Når vi nå åpner for bestilling, vil de første produksjonsplassene tildeles reservasjonsholderne til BMW iX3. Deretter vil nye kunder få tildelt produksjonsplass i tur og orden. Som et resultat av corana-situasjonen og de utfordringene det også gir for den globale bilfrakten, vil de første norske kundene få sin BMW iX3 i første kvartal 2021, sier Tegneby.

Annonse