Det er fortsatt mange bransjer som sliter og mange arbeidstakere som står uten jobb, sier Siv Hjellegjerde Martinsen, administrerende direktør i Lindorff.
Lindorff-sjef Siv Hjellegjerde Martinsen oppfordrer nordmenn som får økonomiske vansker til å gjøre som mange unge: ta rask kontakt med banken eller inkassoselskapet for å få hjelp.
I en fersk undersøkelse utført av Kantar på vegne av Lindorff, oppgir én av fem norske husholdninger at de har fått sine inntekter redusert i etterkant av koronautbruddet. De unge er hardest rammet, og en av tre husholdninger med personer under 30 år melder om lavere inntekt. Av disse sier over halvparten av de vil få problemer med å betale regningene sine hvis ikke inntektssituasjonen bedrer seg over sommeren.
– Hver dag snakker vi i Lindorff med tusenvis av mennesker og mange forteller om hvordan konsekvensene av koronautbruddet har gjort det vanskeligere å betale regningene sine. Det kan være fristende å tro at problemene raskt vil gå over nå når landet gradvis gjenåpnes, men det er ikke tilfelle: fortsatt er det mange bransjer som sliter og mange arbeidstakere som står uten jobb, sier Siv Hjellegjerde Martinsen, administrerende direktør i Lindorff.
– I denne usikre situasjonen vil jeg derfor råde alle som får økonomiske vansker til å gjøre som de unge: ta kontakt på et tidlig tidspunkt med oss eller banken, for da kan vi forsøke å løse problemene før de vokser seg større, sier Hjellegjerde Martinsen.
I undersøkelsen oppgir nemlig én av fem unge under 30 år at de har søkt om betalingsutsettelse på en regning eller et lån de siste fire månedene. Det er dobbelt så mange som i befolkningen sett under ett. De fleste har utsatt betaling på boliglån eller billån, mens seks prosent har utsatt kredittkort- eller forbrukslånsregningen.
Det er også tegn fra undersøkelsen om at flere er blitt mer bevisste på sin pengebruk. Tre av ti husholdninger sier at de har spart mer penger de siste fire månedene. Også her er den største andelen hos husholdninger med folk under 30 år.