Husk nye krav om vinterdekk på tunge kjøretøy

827
Annonse

I høst trer de nye kravene til vinterdekk for tunge kjøretøy i kraft i Norge. Samtidig er det større etterspørsel for nye vinterdekk til tungbil hos dekkprodusentene så langt i år.

Det var i fjor høst at regjeringen innførte nye krav til vinterdekk for tunge kjøretøy med en tillatt totalvekt over 3500 kg. Fra 15. november kan vogntog kun bruke dekk som er merket med «alpesymbolet» (3PMSF) på styrende foraksel og drivhjul.

– Vi ser at det er økt oppmerksomhet i markedet rundt bestilling og innkjøp av dekk som innfrir de nye kravene i vintersesongen 2020 så langt i år. Det er flere årsaker til det, men det er grunn til å tro at flere nå har fått med seg de nye reglene når de kjøper nye dekk. Samtidig er det fortsatt en del som ikke har fått med seg de nye reglene. Derfor gjør vi hva vi kan for å minne markedet, både forhandlere og bileiere, om at de nye regelendringene trer i kraft allerede i høst, sier Alexander Clementz, Marketing og systemkoordinator CVT hos Continental.

Continental er en betydelig leverandør av vinterdekk til transporten i Norge med spesialutviklede dekk for nordiske forhold, både innenfor buss og lastebilsegmentene. Continental har drevet med innovasjon av dekk i 140 år, og er kjent som en ledende teknologileverandør til bilindustrien. Det første vinterdekket for tyngre kjøretøy lagde Continental i 1937, og siden den gang har Continental drevet en fortløpende utvikling av vinterdekk for tyngre kjøretøy.

Brudd straffes med bøter
I tillegg til at kravene skjerpes inn, har myndighetene gjort det klart at brudd påkravene skal straffes med høyere gebyrer og flere kontroller på vinterstid. Regjeringen bevilget i fjor høst 20 millioner kroner til Statens vegvesen til dette arbeidet.

– Fjorårets vinter var preget av alvorlige ulykker og fastkjøringer. Derfor innfører vi nå strengere krav til vinterdekk for tunge kjøretøy, samt økte gebyrsatser for brudd på kravene til vinterutstyr. Samtidig styrker vi kontrollvirksomheten i Statens vegvesen med 20 millioner kroner, slik at vi får enda flere kontroller i vinterperioden. Dette er viktige tiltak i arbeidet for å øke sikkerheten og fremkommeligheten på norske vinterveier. Farlige vogntog skal bort fra norske vinterveier, sa daværende samferdselsminister Jon Georg Dale da de nye reglene ble presentert i fjor høst.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Annonse