Santa Fe blir større, smartere og ladbar – Hyundai slipper en rekke nye detaljer

602
Annonse

[et_pb_section fb_built=»1″ _builder_version=»4.4.8″][et_pb_row _builder_version=»4.4.8″][et_pb_column _builder_version=»4.4.8″ type=»4_4″][et_pb_text _builder_version=»4.4.8″ text_font_size=»12px» hover_enabled=»0″]

Nye Hyundai Santa Fe. Foto: Hyundai

[/et_pb_text][/et_pb_column][/et_pb_row][et_pb_row _builder_version=»4.4.8″][et_pb_column _builder_version=»4.4.8″ type=»4_4″][et_pb_text _builder_version=»4.4.8″ hover_enabled=»0″]

Hyundai Santa Fe kommer i ny utgave fra høsten av. Nå avdukes detaljer om drivlinjer og tekniske data.

  • Nye Hyundai Santa Fe ble vist frem for første gang i slutten av mai, med et oppdatert design, nye drivlinjer og avansert sikkerhet.
  • Bilen har Hyundais helt nye tredjegenerasjons plattform, som gir store forbedringer i ytelser, dynamikk, effektivitet, plass og sikkerhet. Blant annet er bilen enda romsligere enn før, selv som ladbar hybrid.
  • Nye Santa Fe slippes med en bred portefølje av nye motorer i Europa, og kommer til Norge med Hyundais helt nye 1.6-liters «SmartStream» T-GDi turbobensinmotor kombinert med et avansert ladbart hybridsystem

Hyundai Motor slipper i dag en rekke detaljer om nye Santa Fe, som kommer til Europa allerede fra høsten 2020. Bilen lanseres med en rekke nye og avanserte funksjoner, interiør med premiumambisjoner, bedre plass, og nye elektrifiserte drivlinjer.

– Nye Santa Fe representerer en stor milepæl for Hyundai. Med helt ny plattform, nye girkasser og ny motorteknologi, er bilen renere, raskere og mer effektiv enn noen gang før, sier Thomas Schemera, som leder det globale produktarbeidet i Hyundai Motor Company.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Med introduksjonen av nye Santa Fe er hele vår SUV-portefølje elektrifisert, fra 48V mildhybrid til hydrogenelektrisk.

Nytt utvalg av elektrifiserte drivlinjer

Nye Santa Fe er den første modellen som blir tilgjengelig i Europa med Hyundais nye «SmartStream» hybride og ladbare drivlinjer.

Hybridversjonen er tilgjengelig fra høsten av i Europa, og baserer seg på Hyundais nye 1.6-liters «SmartStream» T-GDi turbobensinmotor, kombinert med en elektrisk motor på 44,2 kW. Denne modellen fås både med for- og firehjulstrekk, og har en systemeffekt på 230 hestekrefter og et dreiemoment på 350 Nm. Denne modellen blir imidlertid ikke lansert i det norske markedet.

I Norge lanseres Santa Fe derimot som ladbar hybrid, og denne modellen kommer i salg rundt årsskiftet. Modellen leveres med den samme 1.6-liters turbobensinmotoren i bunn, men her kombinert med en elektrisk motor på 66,9 kW. Det gir en systemeffekt på 265 hestekrefter, og et dreiemoment på 350 Nm. Batteripakken er på 13,8 kWt, og bilen vil få god elektrisk rekkevidde. Ladbare Santa Fe har firehjulsdrift som standard.

Begge de elektrifiserte drivlinjene leveres med en nyutviklet 6-trinns automatkasse, som gir raskere girskift og enda bedre drivstoffeffektivitet målt mot forrige utgave av girkassen.

Den nye 1.6-literen er også den første motoren som utnytter Hyundais nye og unike CVVD*- og LP EGR**-systemer. Disse systemene sørger for bedre ytelser, lavere drivstofforbruk og lavere utslipp, uten å gå på akkord med bilens dynamiske egenskaper.

Ny plattform gir bedre dynamikk og enda høyere sikkerhet

Nye Santa Fe er den første Hyundaimodellen i Europa, og den første SUVen i verden, som er basert på Hyundais helt nye tredjegenerasjons plattform. Den nye plattformen muliggjør signifikante forbedringer i ytelser, kjøreopplevelse, drivstofføkonomi og sikkerhet.

Ved å benytte et luftinntakssystem med flere inntak, får man en bedre luftstrøm rundt bilens hjul. I tillegg sørger en mer effektiv dekselstruktur i understellet på den nye plattformen for mye bedre aerodynamikk under bilen. Stabiliteten er økt med lavere montering av tungt utstyr, og dette bidrar både til vektreduksjon og et lavere tyngdepunkt. Luftmotstanden er dessuten minimert med hjelp av en mer aerodynamisk form, som gir høyere effektivitet.

Festepunktene for bilens styrearmer er flyttet nærmere senter av forakselen, og det bidrar til mer dynamikk i styrefølelsen. Samtidig har Hyundai senket støynivået (NVH) betraktelig gjennom forbedrede lydabsorberende materialer i vibrasjonssensitive deler.

Den nye plattformen gir også vesentlige forbedringer i sikkerheten, særlig ved kollisjon. Gjennom nye tekniske løsninger vil bilen absorbere kollisjonskraften enda bedre ved en ulykke, samtidig som utstrakt bruk av høyfast stål og en toppmoderne struktur bidrar til en minimert deformasjon av kupeen.

Enda bedre plass, selv som ladbar hybrid

Santa Fe er allerede kjent for å være romslig og praktisk, men dette tas enda et steg videre i den nye utgaven. Den nye plattformen sørger for optimal plassutnyttelse, selv med de nye elektrifiserte drivlinjene. Bilens lengde, bredde og høyde er økt fra forgjengeren.

Dimensjoner (i mm)
Lengde 4,785 (+15mm)
Bredde 1,900 (+10mm)
Høyde 1,685 (+5mm)
Akselavstand 2,765
Overheng Foran 945 (+5mm)
Bak 1,075 (+10mm)

Den smarte plassutnyttelsen i den nye plattformen gjør at batteripakken kan plasseres under for- og baksetene i den ladbare hybridutgaven av nye Santa Fe. Det gjør at batteripakken ikke påvirker plassen i hverken kupeen eller bagasjerommet. Som følge av den nye plattformen er plassen innvendig dessuten økt, og baksetepassasjerene har tre centimeter lenger benplass enn før. På tredje rad har man fire centimeter ekstra benplass. Bagasjerommet har også blitt større, og på femseteren er plassen økt med ni liter til 634 liter. Syvseteren har 24 liter ekstra bagasjeplass, og rommer totalt 571 liter når bakerste seterad er felt ned. Med andre seterad i fremste innstilling og med rett seterygg har man 831 liter tilgjengelig i femseteren, og 782 liter i syvseteren. Det er henholdsvis 12 og 32 liter mer enn i forrige utgave av Santa Fe.

Firehjulstrekk og terrengvelger

Nye Santa Fe leveres som forrige generasjon med Hyundais egne firehjulstrekkteknologi HTRAC. For første gang leveres bilen også med en egen terrengvelger. Med kontrollhjulet som er plassert i bilens midtkonsoll kan man enkelt skifte mellom moduser tilpasset forskjellige føreforhold. De forskjellige modusene endrer bilens oppsett for å få optimal kjøreytelse og tilpasset firehjulstrekk etter forholdene. Man kan velge mellom sand, snø og leire, i tillegg til de kjente kjøremodusene eco, sport og comfort. Systemet har også en «smart driving mode»-funksjon, som automatisk velger riktig kjøremodus.

Kombinasjonen av nye kjøremoduser og HTRAC gir nye Santa Fe forbedringer i akselerasjon, stabilitet og drivstoffeffektivitet. På snø, grus eller leire økes bilens grep for å gi bedre egenskaper i svinger. Under glatte forhold fordeles kraften automatisk til alle fire hjul, mens sportmoduset gir økt akselerasjon ved å sende opptil 50 prosent av kraften til bakhjulene. I comfortmoduset økes stabiliteten ved at inntil 35 prosent av trekkraften distribueres til bakhjulene. Ecomoduset benytter forhjulstrekk for å øke effektiviteten.

Tilkoblet med Bluelink

Ny funksjonalitet og teknologi som tidligere har vært forbeholdt premiumsegmentet sender Santa Fe til tet i sin klasse. I tillegg til et stort, nytt og fulldigitalt instrumentpanel og ny navigasjonsskjerm i bredformat, får nye Santa Fe tilkoblede nettbaserte tjenester med Bluelink. Dette inkluderer Hyundai LIVE Services, som blant annet betyr trafikkinformasjon, parkeringsoppdateringer, bensinpriser og vær i sanntid. Parkerer man bilen innenfor en radius på mellom 200 meter og 2 kilometer fra destinasjonen man hadde i bilens navigasjon, kan man få «Last Mile Navigation» gjennom Bluelink-appen på smarttelefonen, slik at man kan fortsette reisen til fots på en enkel måte.

Nye Santa Fe får også trådløs støtte for Apple CarPlay og Android Auto. Ladeplaten for trådløs lading av mobiltelefoner er også oppgradert med raskere lading på inntil 15 watt. Bak kan man enkelt lade mobiltelefonen via USB.

Som med forrige utgave av bilen, blir nye Santa Fe tilgjengelig med head-up display. Med 8’’ projeksjon direkte på frontruten har man god oversikt over viktig informasjon som hastighet, navigasjonsdata og sikkerhetsvarsler. Med en lysstyrke på 10.000 candela er man sikret god synlighet under alle lysforhold.

Enda flere toppmoderne sikkerhetssystemer

Nye Santa Fe er utstyrt med Hyundais omfattende sikkerhetsteknologi, og har SmartSense-funksjoner som følger de strengeste sikkerhetsstandardene i Europa. Ytterligere forbedringer i sikkerhetsutstyret gjør at nye Santa Fe er på linje med premiumkonkurrenter.

For første gang er modellen utstyrt med Highway Driving Assist (HDA). Dette systemet er en kombinasjon av filholderen og smart cruise control, og benytter sensorer og kartdata for å sikre en trygg kjøretur. Systemet kan i tillegg senke farten automatisk i områder med begrenset fart. En egen knapp på rattet gjør det enkelt å aktivere HDA med et enkelt trykk.

En annen ny funksjon er ryggekollisjonsassistent (PCA). Dette systemet benytter bilens kameraer og ultrasoniske sensorer for å oppdage hindringer når man rygger. Systemet varsler først, og bremser selv om nødvendig for å hindre en kollisjon. Bilen kan også parkere seg selv med fjernstyrt parkering (RSPA), som enkelt kontrolleres fra nøkkelen uten at sjåføren selv trenger å være i bilen. Utover de nye systemene, har bilen en lang rekke andre smarte og aktive sikkerhetsfunksjoner. Dette inkluderer blant annet automatisk nødbremse (FCA), blindsonevarsling (BCW), blindsoneassistent (BCA), kameravisning av blindsonen i instrumentpanelet (BVM), Safe Exit Assist (SEA) som hindrer baksetepassasjerer i å åpne dørene dersom et kjøretøy er på vei forbi, filholder (LFA) og ryggeradar som overvåker innkommende trafikk 25 meter til hver side for bilens hekk (RCCA).

– Nye Santa Fe blir en veldig spennende modell for det norske markedet, da den som ladbar stor-SUV inntar et marked som per dags dato er preget av premiummerker og dertil høyt prisnivå. Santa Fe bringer noe helt nytt til dette markedet, og er fullspekket med innovativ teknologi, sier Produkt- og PR-sjef Øyvind Lillestrøm Knudsen i Hyundai Motor Norway.

– Bilen er dessuten en plassmester, med skikkelig stort bagasjerom og upåklagelig baksetekomfort. Her stjeler ikke batteripakken noe plass i hverken kupé eller bagasjerom, og det er ganske unikt. Kombinert med sikkerhet og et utstyrsnivå som ikke står tilbake for noen, er det duket for en virkelig attraktiv bil for familier med stort plassbehov. 

Nye Hyundai Santa Fe blir tilgjengelig som ladbar hybrid i Norge fra årsskiftet. Hybridmodellen blir tilgjengelig i Europa fra høsten, men er ikke planlagt lansert i det norske markedet.

* Continuously Variable Valve Duration ** Low-Pressure Exhaust Gas Recirculation

[/et_pb_text][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section]

Annonse