Dette er det mange som gjør feil – Her viser vi deg hvordan du vasker bil riktig med høytrykkspyler.

891
Annonse

[et_pb_section fb_built=»1″ _builder_version=»4.4.8″][et_pb_row _builder_version=»4.4.8″][et_pb_column _builder_version=»4.4.8″ type=»4_4″][et_pb_image src=»https://hnytt.no/wp-content/uploads/2020/06/980×300.gif» _builder_version=»4.4.8″ title_text=»980×300″ url=»varne.no» url_new_window=»on» hover_enabled=»0″][/et_pb_image][/et_pb_column][/et_pb_row][et_pb_row _builder_version=»4.4.8″][et_pb_column _builder_version=»4.4.8″ type=»4_4″][et_pb_text _builder_version=»4.4.8″ hover_enabled=»0″]

Det å vaske bil med en høytrykkspyler kan i utgangspunktet virke som en grei jobb. Og det er det, men likevel er det veldig mange som gjør dette feil. Det går ikke “galt” om man gjør det feil, men effekten man har med en høytrykkspyler uteblir ofte. Dermed er egentlig hele høytrykkspyleren bare “i veien”. Garasjetid.no gir deg noen enkle grep, som vil gi deg en helt ny vaskeopplevelse med din høytrykkspyler.

[/et_pb_text][/et_pb_column][/et_pb_row][et_pb_row _builder_version=»4.4.8″][et_pb_column _builder_version=»4.4.8″ type=»4_4″][et_pb_video src=»https://youtu.be/OAQ9pYp9mTg» _builder_version=»4.4.8″ hover_enabled=»0″][/et_pb_video][/et_pb_column][/et_pb_row][et_pb_row _builder_version=»4.4.8″][et_pb_column _builder_version=»4.4.8″ type=»4_4″][et_pb_text _builder_version=»4.4.8″ hover_enabled=»0″]

Når en vasker slik Garasjetid.no veser her, vil en ikke få 100% ren bil, men du vil oppnå en ren nok bil for de fleste av oss. Dvs. en fjerner alt av bøss/skitt som sitter på bilen. Det en ikke klarer å fjerne kun med høytrykk er den statiske trafikkfilmen som ligger på bilen. Denne metoden er derfor kun egnet som vedlikehoildsvask. Av og til må du også ty til berøringsvask.

For å ha mulighet til å fjerne det meste av skitt, er en avhengig av kjemikalier. Start derfor med å legge en avfetting på nedre del av bilen. Legg deretter et alkalisk skum (såpe) utenpå avfettingen ved hjelp av en skumkanon, koblet til høytrykkspyleren. På denne måten oppnås bedre effekt enn hva hver av disse klarer alene. Avfettinger er oljebaserte og løser opp asfaltrester og oljebasert smuss. Skummet som er alkalisk derimot, løser opp organisk skitt, som jord, søle osv. Ved å legge disse sammen gir du begge lenger virketid og du får “bløtet opp” skitten bedre.

Så kommer vi dit mange gjør feil. Etter skummet har fått ligge i ro og “jobbe” litt, skal det vaskes med høytrykken. Dvs. en skal IKKE bare spyle bort såpen. Det er nå en skal vaske for å utnytte kraften i høytrykken, sammen med effekten i kjemien. Derfor er det viktig at dette gjøres systematisk.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Jobb på ett panel av gangen. F.eks. en dør, en skjerm osv. Start nederst. Dette gjøres for å lettere se hvor en vasker, slik unngås “helligdager”, og ikke minst for å ikke vanne ut såpen som ligger på bilen. Dersom du starter å spyle øverst på bilen, vil det renne vann og skitt ned der du ikke har vasket ennå og dette vil redusere effekten.

Jobb deg systematisk nedenfra og opp, som om du “skjærer bort” såpen. Slik vasker du med høytrykk, og ikke bare spyler bort såpen.

Når du har høytrykkvasket hele bilen, panel for panel, må du spyle over hele bilen en gang til. Nå spyler du fra topp og ned for å skylle av alle såperester.

Nå er du ferdig med den berøringsfrie vasken. Avhengig av utgangspunkt og dine forventninger, avgjør du nå videre prosess. Ofte er det behov for en lett berøringsvask nå. Det vi kaller “trafikk film” er en statisk hinne med løst smuss som du ikke får bort på annet vis enn berøring. Det holder derimot å gå raskt over med bøtte og svamp/vaskehanske.

Et tips helt til slutt, er å legge en rask hurtigforsegling. Det vil ikke bare beskytte bilen mot skitt og smuss slik at den holder seg ren lenger, men det vil også gjøre din neste vask enklere. Tørk alltid bilen etter vask, for å unngå skjolder/flekker i lakken.

[/et_pb_text][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section]

Annonse