Microsoft 365 er nå tilgjengelig for alle norske organisasjoner fra Microsofts nye datasentre for skylagring i Norge. Som en del av Microsoft 365 er samarbeidsplattformen Microsoft Teams også tilgjengelig.

De nye datasentrene gir lokal lagring med kjernedata fra Exchange Online, Sharepoint Online, OneDrive for Business og Teams. De første kundene som er klare til å flytte Microsoft 365 til de norske datasentrene inkluderer store deler av forsvarssektoren, NAV, Vinmonopolet og Bane NOR.

Norske organisasjoner i alle størrelser moderniserer arbeidsplassen

Norske organisasjoner i alle størrelser og bransjer investerer for tiden i den nye måten å jobbe på, og øker sine ansattes tilgang på moderne arbeidsverktøy. Dette skaper høyere sikkerhet, fleksibilitet og mobilitet, samtidig som det fremmer samarbeid. Dette er en av grunnene til at Microsoft 365 fra de norske datasentrene opplever en veldig sterk etterspørsel, spesielt med den nye muligheten de har til å lagre kundedata lokalt innenfor landegrensene.

– Vi har allerede et stort antall fornøyde kunder som bruker Microsoft 365 i Norge. Nå, med tilgjengeligheten av Microsoft 365 fra datasentre i Norge, forventer vi at enda flere nye kunder vil starte sin skyreise med oss og at eksisterende kunder vil flytte sin data til Norge, for så å utvide sin bruk av skytjenester, sier Dag Nyrud, direktør for Modern Workplace og Microsoft 365 i Microsoft Norge.

Skift i tankesett om skyløsninger er merkbare i det norske markedet

Siden lanseringen av Azure i november 2019 har Microsoft opplevd en sterk etterspørsel etter Microsofts skylagring i Norge. Hundrevis av store norske selskaper, små og mellomstore bedrifter og oppstartsbedrifter fra alle bransjer, samt organisasjoner i offentlig sektor, har migrert til datasentrene for skylagring. Dag Nyrud merker en tydelig holdningsendring til bruk av skyløsninger:

– For de fleste selskaper og organisasjoner er spørsmålet ikke lenger om de bruker skyen. I stedet ser bedrifter på hvordan de kan bruke skyen til å digitalisere forretningsprosessene sine og lage nye tjenester. De ser på hvordan de kan øke effektiviteten, produktiviteten, smidigheten, sikkerheten og innovasjonen. Derfor er jeg overbevist om at tilgjengeligheten av Microsoft 365 fra de norske datasentrene kommer til rett tid for mange norske selskaper og organisasjoner, sier han.

Følgende organisasjoner bruker allerede Microsoft 365 skytjenester for å drive vekst i organisasjonen, og deler sine tanker om viktigheten av lanseringen:

Forsvarsmateriell er en statlig etat direkte underordnet Forsvarsdepartementet. Etatens hovedoppgave er å kontinuerlig utvikle, utstyre og modernisere Det norske Forsvaret. Rundt 1.400 mennesker jobber i Forsvarsmateriell mens Forsvaret sysselsetter rundt 16.000 mennesker. IKT-kapasiteter i Forsvarsmateriell er med på å sikre at Det norske Forsvaret har velfungerende, relevante og oppdaterte IKT-løsninger, og har det overordnede ansvaret for IKT i Norges væpnede styrker.

– Forsvarsmateriell og Forsvaret er i ferd med å implementere Microsoft 365 for alle våre ansatte. Tilgjengeligheten av Microsoft 365 fra norske datasentre er viktig for oss av grunner knyttet til rettslige, nasjonale sikkerhets- og beredskapsspørsmål. Å operere fra en global sky med lokal tilstedeværelse gir oss det beste fra begge verdener, og utnytter den globale utviklingen av hyperskalaplattformer mens vi samtidig beholder lokal kontroll, sier Petter Moe, programdirektør i Forsvarsmateriell.

Vinmonopolet er samfunnets viktigste virkemiddel for ansvarlig salg av alkohol, organisert som netthandel, butikkjede og kundesenter med enerett på salg av vin, brennevin og sterkøl over 4,7 prosent. Virksomheten har om lag 2000 ansatte, og over 330 butikker over hele landet. Vinmonopolets visjon er å være ønsket av alle, gjennom å tilby Norges beste kundemøte preget av fagkunnskap, service og ansvarlighet. Vinmonopolet er verdens største vinbutikk, med et vareutvalg med over 27 000 produkter.

– Vinmonopolet har med stor grad av suksess innført Microsoft 365 for alle ansatte. Det har bidratt til vesentlige forbedringer når det gjelder samhandling og dokumentdeling i vår virksomhet. Samtidig som kjedekontoret har fått moderniserte verktøy, f.eks med bruk av Teams, så har også alle butikkansatte i Vinmonopolet fått muligheten til å samhandle digitalt på en helt ny og bedre måte ved hjelp av Office 365. Nå forsvinner også flere juridiske begrensninger og tradisjonelle motargumenter mot bruk av skytjenester når Office 365 «flytter hjem til Norge», sier Jorulf Beitland, IT-arkitektur og teknologi hos Vinmonopolet AS.

NAV har et viktig samfunnsoppdrag i velferdsstaten Norge, og forvalter mer enn 60 ulike ytelser. De siste årene har virksomheten vært igjennom en rekke digitale transformasjoner og er i front på digitalisering og innovasjon i offentlig sektor. Utviklingen av digitale løsninger handler først og fremst om å forenkle og effektivisere hverdagen til brukerne og de ansatte. Ved å ta i bruk skyteknologi og moderne samhandlingsverktøy frigjøres både tid og ressurser, og digitaliseringen av interne og eksterne prosesser er med på å skape neste generasjons velferdsløsninger.

– Digitale verktøy er essensielt for å kunne effektivisere våre prosesser og imøtekomme de menneskene som trenger vår hjelp. Vi ønsker alle å løse sakene våre så fort som mulig og har krav på oss for å jobbe mer effektivt. Hos NAV benytter vi ulike digitale verktøy tilhørende Microsoft Office 365 pakken; Teams, Yammer og Sharepoint er noen eksempler. Samhandlingsplattformene sørger for smidigere prosesser og gjør at vi kan sitte tett på hverandre på tvers av landet, både internt blant ansatte og eksternt i møte med våre brukere. Det at Microsoft sine løsninger nå er tilgjengelig på norsk jord gir oss større muligheter til å imøtekomme strenge krav til lagring av data, sier Jan Hokstad, Direktør for Infrastruktur og Plattform i NAV IT.

Bane NOR sin ambisjon er å være en fremtidsrettet samfunnsaktør som leverer et velfungerende, pålitelig og sikkert transportsystem og som legger grunnlaget for trafikkvekst på jernbanen gjennom utvikling av eiendom, knutepunkter og godsterminaler. Fremtidens jernbane vil bli preget av moderne datateknologi. Innføring av en rekke databaserte systemer vil endre måten Bane NOR drifter, vedlikeholder og utvikler jernbanen på.

– Vi skal ikke bare digitalisere jernbanen, men også organisasjonen Bane NOR for å sikre mest mulig jernbane for pengene. Moderne samhandlingsverktøy gjør det enklere å dele og samhandle i prosjekter og leveranser på tvers av organisasjonen, og, ikke minst, med eksterne samarbeidspartnere. Dette forebygger misforståelser og gjør at vi jobber mer smidig og effektivt internt og ute i prosjektene. Med Office 365 og Teams kan vi jobbe fra hvor som helst, samtidig som vi sikrer enda bedre eierskap til våre data. At Microsoft sine løsninger blir tilgjengelig fra norske datasentre, letter diskusjonen rundt lagring og behandling av informasjon utenfor norske grenser, sier leder for IKT i Bane NOR, Arild Gjerdseth.

Crayon spesialiserer seg på å levere programvare og konsulenttjenester til virksomheter med komplekse IT-behov, på tvers av alle bransjesektorer og med en leverandør- og teknologiuavhengig praksis. Med 1700 ansatte i over 30 land er de verdensledende innen IT og digital transformasjon. Crayon er den største og mest sertifiserte Microsoft Partner i Norge, og ble utnevnt til årets Modern Workplace Partner i 2018. Crayon leverer en rekke innovative prosjekter og hjelper ledende norske selskaper med digital modernisering og skyimplementering.

– Crayons kjernevirksomhet handler om å hjelpe bedrifter med å moderne sin IT-infrastruktur og ta i bruk digitale samarbeidsverktøy. Det er viktig at en moderne arbeidsplass er fleksibel og kostnadseffektiv, i tillegg til intuitiv og brukervennlig. Vi mener at moderne samarbeidsverktøy er grunnlaget for et moderne arbeidsliv, og for mange av våre egne og kunders ansatte representerer moderne kommunikasjonsverktøy som Microsoft 365 og Teams fleksibilitet og en høy grad av tillit, noe som øker engasjementet hos de ansatte. Vi ser frem til vårt videre samarbeid med Microsoft i å hjelpe våre kunder med å dra nytte av Azure-skyen og moderne samhandlingsverktøy i deres digitale transformasjon, sier Geir Øivind Gulliksen, administrerende direktør i Crayon Norge.