[et_pb_section fb_built=»1″ _builder_version=»4.4.8″][et_pb_row _builder_version=»4.4.8″][et_pb_column type=»4_4″ _builder_version=»4.4.8″][et_pb_image src=»https://hnytt.no/wp-content/uploads/2020/06/banner_kinoen.jpg» title_text=»banner_kinoen» url=»http://fb.me/gamlekinoen» url_new_window=»on» _builder_version=»4.4.8″][/et_pb_image][/et_pb_column][/et_pb_row][et_pb_row _builder_version=»4.4.8″][et_pb_column type=»4_4″ _builder_version=»4.4.8″][et_pb_text _builder_version=»4.4.8″ hover_enabled=»0″ text_font_size=»17px»]
I forbindelse med sitt 50 års jubileum, lanseres jubileumsutgaven Range Rover 50, i et begrenset opplag av biler. Range Rover feirer i dag 50 år med banebrytende innovasjon og suveren terrengfunksjonalitet, med lansering av den nye modellen Range Rover Fifty.
Et historisk tilbakeblikk
Luksus-SUV-en har dominert markedet siden 17. juni 1970, og etter fem tiår har Range Rover utviklet seg til å bli en stor familie av luksusbiler. Range Rover var den første SUV-en med permanent 4WD-system, og i 1989 var den også verdens første 4×4, utstyrt med ABS-bremser. I 1992 kom modellen med elektronisk luftfjæring, som sikret den nyanserte kjørefølelsen modellen er kjent for den dag i dag. I 2012 ble den siste generasjonen av Range Rovere verdens første SUV med lett aluminiumskonstruksjon, som gjorde den sterkere og mer effektiv.
Utviklingen av den første 100-tommers stasjonsvognprototypen, begynte allerede på slutten av 1960-tallet, da den første modellen ble lansert for verdens medier. Bilens varierte evner, sikret umiddelbar popularitet. Den første generasjonen av Range Rover (1970-1996) var opprinnelig kun tilgjengelig med to dører. Firedørsmodellen ble først lansert i 1981, og den automatiske girkassen kom ikke før i 1982. Andregangs-generasjonen av Range Rover ble lansert i 1994, med den gjenkjennelige silhuetten vi fortsatt ser den dag i dag. Tredje generasjons Range Rover (2001-2012) erstattet den tradisjonelle 4×4 rammen, og ble lansert med uavhengig fjæring. Interiøret ble også oppgradert med en rekke luksuriøse løsninger. I 2012 ble den nyeste Range Roveren lansert, som første SUV med lett aluminiumskonstruksjon, 420 kg lettere enn sin forgjenger.
Range Rover har krysset det beryktede Darien Gap, og var det første kjøretøyet til å bli vist på Louvre-museet i Paris. Modellen har også vunnet Paris-Dakar rally, hele to ganger.
Ingen andre kjøretøy kombinerer luksus og komfort, med terrengkapasitet og ytelse, som Range Rover.
1 av 1 970
Som en hyllest til 50 år som bilikon, vil jubileumsutgaven Range Rover Fifty komme i et begrenset opplag av 1 970 kjøretøy fordelt på verdensbasis. Dette som annerkjennelse av året den opprinnelige Range Roveren ble lansert, i 1970. Range Rover Fifty kommer med en rekke skreddersydde eksteriør oppgraderinger, og med 22-tommers hjul. Bilen kommer også med design skapt personlig av Land Rover Chief Creative Officer, Gerry McGovern. Bilen vil være tilgjengelig med både standard og lang akselkonstruksjon, og kunder kan velge mellom fire farger; Carpathian Grey, Rosello Red, Aruba og Santorini Black. En rekke drivlinjealternativer vil også være tilgjengelig.
Nå, i sin fjerde generasjon, med over en million solgte biler i løpet av sin levetid, er Range Rover fortsatt den ultimate luksus-SUV. Det gjenkjennelige, sofistikerte designet, og ledende off-road egenskaper, har sikret pioner-modellen sin plass i dagens luksus-SUV marked, så vel som i 1970.
Range Rover familien
Etter tre tiår på topp, utvidet Range Rover sin familie i 2005 med lansering av Range Rover Sport, et kjøretøy som kombinerer luksus med et mer sporty utseende. I 2010 kom den kompakte Range Rover Evoque på markedet, og familien utvidet seg igjen i 2017, da Range Rover Velar ble lansert.
De siste fem årene har Range Rover utvidet sin kolleksjon av luksus-biler med SVAutobiography, med de kraftigste motorene i modellens historie. Produsert av Land Rovers Special Vehicle Operations-avdeling, kan kunder velge mellom Range Rover SVAutobiography og SVAutobiography Dynamic, begge utstyrt med V8 motorer. En høy etterspørsel etter alle de syv SV-modellene, inkludert Range Rover SVAutobiography og 565PS Range Rover SVAutobiography Dynamic, som topper listen over de mest solgte SV-modellene, fortsetter å vokse gjennom sitt femte produksjonsår. Modellen har også ført til utvidelse av SV-spesialistsentre verden over, til over 100 forhandlernettverk.
[/et_pb_text][/et_pb_column][/et_pb_row][et_pb_row column_structure=»1_2,1_2″ _builder_version=»4.4.8″][et_pb_column type=»1_2″ _builder_version=»4.4.8″][et_pb_image src=»https://hnytt.no/wp-content/uploads/2020/06/vwstnzokneqk7hbtrfgp.jpg» title_text=»vwstnzokneqk7hbtrfgp» _builder_version=»4.4.8″][/et_pb_image][/et_pb_column][et_pb_column type=»1_2″ _builder_version=»4.4.8″][et_pb_image src=»https://hnytt.no/wp-content/uploads/2020/06/y1sqbc20wbwim7qa1mnb.jpg» title_text=»y1sqbc20wbwim7qa1mnb» _builder_version=»4.4.8″][/et_pb_image][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section]