«Kost nytte - omkjøringsveien» – Hnytt

Siste:

Ådlandskrysset nordøst føreløpig per 04.02.2019. Illustrasjon Cowi
Ådlandskrysset nordøst føreløpig per 04.02.2019. Illustrasjon Cowi

«Kost nytte – omkjøringsveien»

MENINGER: Kost nytte, blir det sagt. Hvor mye er sør Karmøy verdt? Dette var ikke tema da Haugalandspakken ble vedtatt. Heller ikke da fergesambandet i Skudenes skulle nedlegges til fordel for flotte veianlegg og tuneller. Det ble fra politisk hold lovet en satsing på Skudeneshavn som by og turistattraksjon, det føltes faktisk litt som vi var «en» Kommune med felles mål om å skape vekst og fremtidsutsikter.

Jeg stiller meg nå i ettertid litt undrende til hva denne satsingen skulle innbefatte. Vi i Skudeneshavn har den siste tiden vert vitne til en del nedleggelser i Kommunal og Fylkes regi, hvor jeg nevner: Nedlagt barneskole, fylkestannlegen flyttet til Åkrehamn, psykiatrisk dagsenter flyttet til Åkrehamn og stor debatt om å nedlegge eldresenter, noe som nå ser ut til å gå mot en løsning.

Jeg ser nok at sentralisering av alle kommunale tjenester er vegen å gå for å få mest ut kommunekassen, men samtidig er jeg overbevist om at dersom man skal holde liv i en by/tettsted, kreves det et minimum av tilbud og tilkomst. Dette igjen for at unge mennesker skal velge å bosette seg.

Det ser jo ut som om bompenger er vegen å gå for å få bygget veger i dette landet, noe jeg nok kan være enig i, siden pengene skal komme fra et sted. Haugalandspakken har etter hvert ferdigstilt mange fine prosjekter som vi kan glede oss over, kanskje ikke noe vi har mest nytte av på Sør Karmøy, men pent er det blitt. Det må også være lov til å glede seg på andres vegne, de som har fått en bedre hverdag med mindre tid i bil.

En av de tingene som er blitt gjort på Karmøy, er å få på plass en hel del rundkjøringer. Disse fungerer helt utmerket til å komme seg ut på vegen, men når man først er på hovedveien fungerer de som en bremsekloss. Dette er noe vi har fått merke vi som skal pendle nord-sør. Det virker som om turen til Haugesund tar lenger tid fra år til år.

Jeg kjører til daglig lastebil og erfarer at trafikken i rush tiden nesten stanser opp før hver rundkjøring. Jeg har likevel bitt meg merke i at folk fra Sør Karmøy ikke har sutret om kost-nytt på disse prosjektene. Tror faktisk folk har sittet og gledet seg over at snart er det tid for omkjøringsvegen, da vil kjøretiden bli mindre, da får vi valuta for pengene.

Denne veistubben skulle imidlertid vise seg å bli en trang fødsel. Var det ikke Åkerrikser så var det bønder eller handelslekkasje. Når det gjelder handelslekkasje har jeg mine tvil. I Åkrehamn er det en hel del fantastisk flinke forretningsfolk med butikker som ikke står tilbake for de man finner over broa. Dermed er jeg sikker på at de aller fleste fortsatt vil finne veien helt av seg selv, uten å bli tvangsleda til spontankjøp.

Jeg har også vert i kontakt med Arne Harald Stensland ved Skude Fryseri, han kunne bekrefte at det årlig blir fraktet 1000 stk. 40 fots kontainere fra Skudenes. I høysesongene slik som forrige uke gikk det ut 70 stk. Har også snakket med Karmøy Naturstein og Skude Stein, som hver har 10 stk. i uka. Dersom man også regner med Skude Industri og distribusjonsbiler til mat og post, er man fort oppe i 100 stk. i uka. Dette vil igjen si 200 turer med vogntog igjennom Åkrakrossen med destinasjon Skudeneshavn per uke. For øvrig har Skude Fryseri søknad om utvidelse til behandling hos Fylkesmannen. I tillegg kommer interntrafikk av store biler fra en rekke virksomheter hjemmehørende på Åkra. Kan derfor ikke i min villeste fantasi se at vei igjennom Åkra sentrum er særlig fremtidsrettet.

Motstandere har også for seg at det ikke er problem med kø igjennom Åkrehamn. Jeg mener det burde være likegyldig om man sitter i kø eller ikke, dersom man har en snitt fart på 30 km/t. Dette erfarer jeg daglig med lastebil, hvor man kommer sørfra og inn i første rundkjøring der farten kommer ned imot 15 km/t. Man har ikke før kommet ut av rundkjøringen før det kommer en farts dump som begrenser seg til 20 km/t. Så er det gangfelt fra skolene hvor ungdommen skal ha seg mat, nye lyskryss hvor som regel et er rødt og så har vi det gående igjen med ny rundkjøring. Samtidig må de som ligger bak lastebilen følgelig også ha samme fart.

I Skudeneshavn har vi tross alt også en av de mest skatteinnbringende bedriftene i Kommunen, Solstad Offshore. Vi kan nok ikke ta det som en selvfølge at bedrifter som Solstad, Skude Fryseri og Skude Industri skal fortsette sin virksomhet I Skudeneshavn dersom det blir for krøkkete.

Fikk også opplyst fra Oddbjørn Soldal ved Skude Industri AS, at de ikke lenger kunne få mobilkran til Skudenes på grunn av vektbegrensning på diverse broer, som den vi har ved avkjørselen til holmen på Åkra.

Dette legger følgelig også kjepper i hjulene for Skude Industri og deres fleksibilitet.

En kjøretur til Bømlo viser tydelig hvor flott et slikt veianlegg kan bli. Dette er en øykommune med bare 11749 innbyggere som på mange måter kan sammenlignes med Karmøy. Her har det vært en massiv satsning på infrastruktur, og her opplever man en fin befolkningsvekst.

Jeg setter min lit til at våre folkevalgte med ordførern i spissen ser det store bildet, og går for tidenes infrastruktursatsning på Karmøy, slik at vi får knytta bo og arbeidsregioner enda tettere sammen.

Oppsummert etter en del sutring, vil jeg berømme Statens Vegvesen/Cowi for flotte illustrasjonstegninger som i mine øyne ser både forskjønnende og praktiske ut til glede for hele Karmøys befolkning.