Bruker Youtube-stjerne for å lokke lærlinger til Hydro – Hnytt

Siste:

Youtuberen Elias Rådlund, bedre kjent som Kimeplays, her med Morten Snyen Stangeland.
Youtuberen Elias Rådlund, bedre kjent som Kimeplays, her med Morten Snyen Stangeland.

Bruker Youtube-stjerne for å lokke lærlinger til Hydro

Fredag fikk Hydro Karmøy besøk av gamer og Youtuber Elias Rådlund, bedre kjent som Kimeplays.

KARMØY: Egentlig skulle han komme i fallskjerm, men grunnet dårlige fallskjermforhold ble stuntet avblåst.

– Det var litt kjipt, jeg hadde forberedt meg i hele dag, så nå må jeg forberede meg en uke eller to til på det, sier Rådlund og smiler tappert.

– Jeg hadde grugledet meg. Jeg kan ikke lyve og si at jeg ikke gruet meg. Det er jo første gangen jeg gjør det, men det kommer vel. Planen er i hvert fall å hoppe en gang, sier han videre, med en nikkende produsent ved siden av seg.

Lager kampanje

Rådlund er hyret inn av Norsk Industri for å lage en kampanje for få søkertallene til TIP-faget (teknologi og industriell produksjon) opp, med spesielt fokus på kjemi-og prosess.

At det er en sammenheng mellom TIP og gaming ser Rådlund.

– I dag kan du bruke spill og gaming på en mer lærerik måte, så den koblingen er stor. Den nye generasjonen som spiller mye vil ta mer nytte av det og bruke det på en god måte når neste generasjons jobber kommer fremover, sier han, og legger til at han ønsker å lære mer om norsk industri.

Viktig å være der ungdommen er

Fabrikksjef Ingrid Guddal tror på at det er viktig at de synliggjør seg der ungdommen er, og at de tidlig får en forståelse for hva faget går ut på.

– Det med spillteknologi er en del av det å møte ungdommene der de er, og å ta i bruk teknologien som de bruker allerede til å lære dem opp på en god måte. Det er kjempeviktig for oss at lærlingeprogrammet på Hydro er best mulig, sier Guddal.

I dag har rundt Hydro 200 lærlinger på landsbasis, og tar inn rundt 100 i året. Omtrent halvparten av dem er kjemi-og prosess.

– For oss er det viktig at ungdommene og de som går på ungdomsskolen allerede da tenker på ta det valget, sier Guddal.

– Gøy å vise hvor langt vi har kommet

Hydroansatt Morten Snyen Stangeland har selv gått kjemi-og prosess, og har fått æren av å vise Rådlund rundt, og sammen skal de teste ut to spill, et prosesstyringspill og et HMS-spill.

– Jeg ser frem til å vise ham verktøyet og ikke minst piloten. Det er gøy å vise frem hvor langt vi har kommet her på Hydro. Det er faktisk et kjempesprang i teknologien om hvordan vi fremstiller aluminium på, sier Stangeland.

Han forteller at han selv jobbet på et anlegg på Husnes som ble bygget på 1960-tallet, og hvor annerledes det er i dag.

– Teknologipiloten her er bygget i dag, så forskjellen er jo natt og dag, sier han.

Andre året

Det er andre året en slik kampanje blir laget, og Emma Thoren fra Nordic Screens forteller at i fjor var det youtuberen Hanna Martine som var i fokus.

– Da klarte vi å øke søkertallet til TIP og spesielt innenfor jenter med 18 prosent, forteller Thoren om fjorårets kampanje på fem episoder.

– Nå er det det samme med Elias, så nå skal vi nå ut til guttene på ordentlig, sier hun og informerer om at kampanjen begynner i desember.

Fabrikksjef Ingrid Guddal, Elias Rådlund og Morten Snyen Stangeland.