«Omkjøringsveien, penger ut av vinduet?» – Hnytt

Siste:

Ådland fra nord. Illustrasjon omkjøringsveien, Statens Vegvesen
Ådland fra nord. Illustrasjon omkjøringsveien, Statens Vegvesen

«Omkjøringsveien, penger ut av vinduet?»

MENINGER: Etter at MDG Karmøy tok initiativ til å få en ny behandling av «omkjøringsveien» mellom Åkra og Veakrossen har det tatt skikkelig fyr i debatten rund dette omstridte prosjektet.

Etter å ha lest innleggene fra ulike personer i «omkjøringsveiens venner», synes følgende klart for meg:

Karmøymarka hvor veien skal ligger er uten verdi, tap av kystlynghei og nedbygging av dyrka mark er uvesentlig, selv for Senterpartiet. Åkerrikse, hubro, vipe og uberørt natur? Kjære deg, hva skal vi vel med dét sier Høyre og KrF, de får vike! Enkelt sagt er områdene som veien går over beskrevet som ubrukelig «haug og hammer», bare avbrutt av noen sørpehull av noen myrer.

Kort sagt, verdiløs natur, ikke noe å spare på! Og prisen på veien, den er ikke TUSEN millioner kroner, den er bare SYV HUNDRE millioner, så det så, i alle fall foreløpig …

Så derfor lar jeg alle argument knytta til jordvern, friluftsliv, bærekraft, miljø, sårbart kystlandskap og fuglearter på rødlista ligge denne gangen. De trumfes uansett av lukten av nylagt asfalt og drømmen om fremskritt. Så her trengs det, dessverre, nye argumenter.

Og her er mitt bidrag, som jeg håper kan være med å realitetsorientere de som mener «omkjøringsvegen» er fornuftig bruk av samfunnets midler:

Faktum er at prosjektet «Omkjøringsvegen Åkra sør-Veakrossen» har en så lang historikk at det allerede før byggestart er på god vei til å bli gammeldags og overflødig, mange år før en eventuell entusiastisk, snorklippende ordfører kan åpne den.

Årsaken er flere. Først til det åpenbare: Etter at Skudenesferga ble lagt ned og T-forbindelsen ble åpnet, er det ingen gjennomgangstrafikk mellom Åkra sør og Skudeneshavn, og da faller i grunnen bunnen ut av hele «omkjøringsprosjektet».

I tillegg er det tilnærmet nullvekst i befolkningstallet på Karmøy, i 2017 økte befolkningen i hele Karmøy kommune med kun 14 personer. Så en befolkningsøkning gir ikke grunnlag for å forvente særlig mer trafikk og transportbehov.

Så til de mer gjennomgripende endringen i hvordan transport av mennesker og gods vil foregå i nær fremtid, som vil få direkte følger for behov for (ny) infrastruktur i form av veier.

Som alle vet har vi allerede i dag mange biler som er utstyrt med såkalt adaptiv fartsholder og «brake-assist». Bilen er utstyrt med radar som gjør at den følger hastigheten til bilen foran i køen, og selv bremser når de oppdager hindringer i veibanen, som fotgjengere, andre biler osv. Dette er, sammen med assistanse til å holde bilen i rett fil, varsel når du blir forbikjørt, antiskrensteknologi osv, bare begynnelsen på en revolusjon som i løpet av relativt få år vil gi oss selvkjørende biler. Volvo har sin «vision 2020», hvor de har som mål at ingen skal bli drept eller alvorlig skadet i trafikkulykker av en ny Volvo etter år 2020.

Audi har varslet at de allerede i 2021 vil lansere Audi Aicon, sin første selvkjørende, autonome, bil. Teknologigiganten Google har sitt Waymo-prosjekt og Uber satser massivt på sin selvkjøringsteknologi, til likes med alle større bilprodusenter i verden. Og har du en Tesla, da har du allerede store deler av denne teknologien i bilen din allerede, som oppdateres med jevne mellomrom direkte over internett.

Selvkjørende biler er ikke science fiction, de er en realitet innen få år, og de vil tvinge frem endringer i hvordan vi tenker og planlegger vår veiinfrastruktur.

Det er for eksempel åpenbart at selvkjørende biler vil øke trafikksikkerheten, men hva vil denne teknologien bety for kapasiteten til eksisterende veier? Ivar Tollefsen, Norges ukronede utleiekonge med eiendommer til en verdi av 75 milliarder kroner kan vel ikke beskyldes for å være en rabiat miljøverner. Han uttalte i et intervju for en måned siden følgende: «Det ligger ikke noe fremtid i parkeringshus, og jeg mener også at utvidelsen av E18 vestover ut av Oslo er bortkastede penger. Med selvkjørende biler vil det kun være behov for én fil».

Men på Karmøy trenger vi altså en trefelts vei med 90 sone fra Åkra syd til Veakrossen…

For å bare gi ett konkret eksempel på hva selvkjørende biler vil gjøre med kapasiteten på eksisterende veier: Neste gang du står i kø og venter på grønt lys i et lyskryss: Se hvor lang tid det tar fra trafikkfyret skifter til grønt, til du faktisk får bevegelse i bilen! Med mennesker bak rattet, venter vi på at bilen foran oss skal bevege seg før vi selv starter opp. Med autonome, selvkjørende biler, vil i praksis hele køen starte opp i samme sekund som lyset blir grønt. En fordobling av antall passeringer i lyskryss er et forsiktig anslag på kapasitetsøkningen med selvkjørende biler. Slik kan vi fortsette.

Allerede i vinter setter Ruter (kollektivselskapet i Oslo og Akershus) i ordinær drift den første av 50 selvkjørende busser i Oslo-området. Farten til disse bussene er foreløpig begrenset, men hvor er vi om 10-15 år?

Et sannsynlig scenario med selvkjørende busser mellom Åkra og Haugesund med ti-minutters ruter, til en billig penge, ville åpenbart kunne «true» veksten i personbiltrafikk.

Den økte trafikksikkerhet og kapasitetsøkningen som brukes som argument for «omkjøringsveien», vil vi uansett få i løpet av få år, som en følge av teknologiutviklingen i transportsektoren. Og det sågar helt gratis!

To av «omkjøringsveiens» varmeste forkjempere er Helge Thorheim og Jarle Nilsen. De to herrene er, på samme måte som undertegnede, begge menn med vesentlig flere dager bak seg, enn foran seg i livet. Da er det ikke så lett å innse at vår friske ungdomstid, i Opel Asconaer og Ford Taunuser er en svunnen tid. Vi forstår ikke, og henger ikke med i, hvordan teknologien er i ferd med å endre våre liv, transportsektorene inkludert.

Det er ikke vår generasjons forestillinger om hva som er utvikling som burde være førsteprioritet lenger. Hører dere noen unisone krav fra ungdommen og den oppvoksende generasjon at «omkjøringsveien» må realiseres?

For undertegnede er det åpenbart at den vedtatte «omkjøringsveien» en dinosaur, et ekko fra en tid da man mente at all utvikling av veier var god samfunnsutvikling. Med den rasende teknologiske utviklingen vi nå ser, er tiden i ferd med å løpe fra denne formen for tenkning, heldigvis. Med en stadig økende grad av automatisering av veitrafikk er det bare et tidsspørsmål før de eksisterende veiene våre vil ha plenty kapasitet, med en vesentlig lavere ulykkesfrekvens enn i dag, selv uten en krone i nye veiinvesteringer.

Så kjære politikere i Karmøy kommune, nå er det på tide å «tenke sjæl»! Våg å utfordre partipisken som vi hører smeller i både Høyre, Arbeiderpartiet og KrF om dagen! Spør dere selv om hvor lang tid dere tror det tar det før den teknologiske utviklingen i samfunnet gjør «omkjøringsveien» fullstendig overflødig. Min påstand er: sannsynlig vis innen 10 år, og garantert innen 15 år.

Og de kronene som spares? Tja, om ikke veien koster tusen millioner kroner, er jo syvhundre millioner litt penger det òg! I alle fall om de skal kastes rett ut vinduet!