Karmsund Havn investerer i havnekraner: – Vil bli et landemerke – Hnytt

Siste:

BARE SMIL: Aron Boysen fra Liebherr og havnedirektør Tore Gautesen.
BARE SMIL: Aron Boysen fra Liebherr og havnedirektør Tore Gautesen.

Karmsund Havn investerer i havnekraner: – Vil bli et landemerke

Har inngått en avtale på opp mot 200 millioner kroner.

HUSØY: Frem til nå har Karmsund Havn IKS vært Europas største havn uten havnekran, et faktum havnedirektøren ikke er særlig stolt av.

Det endres dog fra april neste år når den første mobile havnekranen kommer til Husøy som ledd i en avtale med Liebherr som ble offentliggjort fredag.

– Det blir et landemerke i regionen. Det blir store kraner som blir godt synlige både fra fra luften og sjøen når en passerer Husøy, sier havnedirektør Tore Gautesen, og informerer om at kranen vil ha en løftekapasitet på 154 tonn og vil komme opp i en høyde opp mot 65 meter når bommen er toppet. Vekten på selve kranen er rundt 460 tonn, og kranen har en rekkevidde på 54 meter.

– Det blir en av de største mobile havnekranene i Norden og den største i Norge, forteller Gautesen.

Den totale investeringen på den første kranen kommer på 3.6 millioner euro, rundt 34 millioner norske kroner.

– Avtalen er at en kjøper først en kran i 2018, men på lengre sikt, frem mot 2023 så har en opsjon på ytterligere fire kraner, sier Gautesen.

– Det blir Norges mest moderne havneterminal, fortsetter han.

(Saken fortsetter under bildet)

Slik ser kranen til Liebherr ut.

Satser økonomisk

Avtalen med Liebherr ble inngått allerede mandag i Rostock, og den første mobile kranen er modifisert til å ha tungløft på 154 tonn.

– Dette betyr mye. Det er en stor økonomisk satsing. Det betyr at vi får helt andre muligheter enn vi har i dag. Vi har store forventninger til økning i containereffektiviteten – det vil si at vi ønsker og har ambisjoner om å komme opp på et snitt på 24-25 løft per time, forteller Gautesen, som fortsetter med å si at i dag, med skipets egne kraner, så ligger effektiviteten på rundt halvparten.

Kranen vil også få stor effekt for bulkterminalen.

– Vi har mange bulkskip og en stor bulkhavn. I dag må alle skipene i utgangspunktet ha egen kran eller så må vi for hver gang leie inn spesialisert utstyr. Nå vil denne kranen få en bulk grab som gjør at den kan håndtere bulkskip, sier Gautesen.

Ikke siden 70-tallet

Sist gang Karmsund Havn hadde havnekraner var på 1970-tallet på Garpaskjær. Fremover mot 2023 kan flere moderne havnekraner prege bildet på Husøy og Killingøy.

– Vi har valgt en leverandør med flott design. Det er viktig når det skal stå i det maritime miljøet på Husøy og på sikt også Killingøy og andre havner som Karmsund Havn vil ha, sier Gautesen.

De ser for seg at på sikt så kan kranene styres fra kontrollrom, og enda lengre frem i tid ønsker de full automatisering av kranene.

Kranen kommer sjøveien sørover og vil være ferdig montert og klar til bruk da den ankommer Husøy.

Kontrakten ble feiret med kake.