– Ingen kommer hit for å samle på kulepenner – Hnytt

Siste:

Noen av deltakerne som var på plass under torsdagens konferanse. Foto: Camilla Sørensen Wik
Noen av deltakerne som var på plass under torsdagens konferanse. Foto: Camilla Sørensen Wik

– Ingen kommer hit for å samle på kulepenner

NÆRINGSLIV: Mens regnet høljet ned over Åkra i ettermiddag satt en lydhør forsamling tettpakket i lagerlokalet til selskapet Rental Technology and Services (RTS) ved sjøkanten i Åkrehamn.

Selskapet har i løpet av de siste fem årene satt sammen sin egen skreddersydde konferansen, Subsea Innovation Day der de samler kunder, konkurrenter og samarbeidspartnere til foredrag, presentasjon av utstyr og sosial sammenkomst.

Konferansen har opplevd vekst år for år i antall deltakere og er nå blitt den største i sitt slag her i regionen.

– Den økende interessen skyldes nok en kombinasjon av at tidene har blitt bedre og at det har gått rykter i bransjen om det som skjer her, sier Freddy Knutsen i RTS.

Fullpakket lager hos RTS under konferansen. Foto: Camilla Sørensen Wik.

Internasjonal deltakelse

Det var gründeren som selv hadde ideen til konferansen og som torsdag kunne ønske velkommen gjester fra blant annet USA, Canada, Scotland, England, Holland og Frankrike.

– For oss har det vært viktig å lage en møteplass for den delen av bransjen som vi er i. Dermed er det kun folk fra relevante firma som kommer hit, sier Knutsen som opplever stort utbytte av konferansen.

– Det er ingen som kommer hit for å samle på kulepenner, for å si det slik, legger han til.

RTS er en leverandør av utstyr og tjenester til den internasjonale subseaindustrien. Bedriften har spesialisert seg på å utvikle elektroniske og mekaniske produkter og løsninger som blir brukt i forbindelse med subsea feltutbygginger, undervannsinspeksjon og kartlegging.

Under konferansen viser selskapet frem sine siste nyvinninger på markedet og deler av sin kunnskap og erfaringer i markedet.

– Er det ikke litt spesielt at dere lar konkurrentene slippe så tett innpå bedriften deres?

– Her snakker vi like mye med konkurrenter som med kunder. Jeg tror det er ganske unikt for denne bransjen og det har med holdninger å gjøre, sier Knutsen.

Freddy Knutsen under torsdagens konferanse. Foto: Camilla Sørensen Wik.