Solgte 3000 flasker av eget vinmerke - nå er han klar med ny lansering – Hnytt

Siste:

Fra venstre: Roberto Damonte som er ansvarlig i vinkjelleren. På høre side står Massimo Damonte som er ansvarlig ute i vinmarkene. I midten, Geir Andre Sjursen. Foto: Privat
Fra venstre: Roberto Damonte som er ansvarlig i vinkjelleren. På høre side står Massimo Damonte som er ansvarlig ute i vinmarkene. I midten, Geir Andre Sjursen. Foto: Privat

Solgte 3000 flasker av eget vinmerke – nå er han klar med ny lansering

NÆRINGSLIV: Da Geir Andre Sjursen lanserte sin første vin i november i fjor ble hele utvalget på 3.000 flasker revet bort fra hyllene på Vinmonopolet. 

Nå vil Kolnesbuen gjenta suksessen og holder fredag lanseringsfest for sin egen hvitvin som har fått navnet Nudo Roero Arneis.

– Dette er en drøm jeg har hatt lenge og det er kjekt å se at den nå realiseres, sier han til Karmøynytt.

Den økologiske hvitvinen er laget i distriktet Roero i Piemonte. Kokken har bevisst satset på viner som er økologisk og som ikke er lagret på eikefat. Hvitvinen har dermed fått en friskere og mer fruktig smak.

– Nudo Roero Arneis 2017 er kun lagret på ståltank. Det er en frisk og fruktig økologisk vin som passer utmerket til fisk og skalldyr, eller bare nytes som den er, forklarer Sjursen.

Den nye hvitvinen som lanseres fredag. Foto: Privat

Serveres på stjernerestaurant

Han forteller at den forrige vinen også har falt i smak i Italia der de serveres på lokal restauranter, blant annet på stjernerestauranten All enoteca, hvor Davide Palluda har tatt den inn. Også her hjemme ble den raskt populær.

– Flere restauranter har valgt å sette vinene på vinkartet, bedrifter gir vinene i julegaver og firmagaver. I tillegg brukes  vinen på store event og bedriftsarrangement og servert i lokale bryllup. Vi er overveldet over støtten og tilliten vi har blitt vist, sier han. 

I likhet med forrige lansering blir vinen en del av tilleggsutvalget på polet. Kundene må derfor spørre betjeningen om å hente frem produktet de første månedene.

Viktig samarbeid

Hvitvinen er laget i av brødrene Roberto og Massimo Damonte som driver vingård, restaurant og hotell i Piemonte. Familien har blitt nære venner og gode samarbeidspartnere for Sjursen.

– Samarbeidet med familien Damonte betyr veldig mye for meg, og har etterhvert blitt som familie. Jeg kaller både Roberto og Massimo for mine onkler. Ikke bare er de kjent for å være en av de mest anerkjente produsentene av hvitvin i regionen Piemonte, men familien Damonte har blitt veldig glad i Norge. Vi har inngått en avtale om at vi kan sende unge kokker ned fra Haugalandet til restauranten deres. Her får de kost og losji og anledning til å lære seg masse om italiensk mat og vinkultur. Til nå har et vært tre unge og nyutdannede kokker fra Haugalandet for å jobbe her og få med seg viktig arbeidserfaring sier han.

Stor satsing

Sjursen som i mange år har jobbet som kokk og drevet matreiser til Italia legger ikke skjul på at vinsatsingen er et stort økonomisk løft.

– Vi investerer stort både økonomisk og med tanke på alt arbeid som legges ned i dette prosjektet. Vi satser og gambler litt, sier han.

Samtidig er han klar på at ambisjonene er å skaffe enda flere edle dråper til vinglade nordmenn.

– Vi jobber nå med lansering av vin nummer tre fra Toscana. Det er en Chianti Superiore og den kommer mest sannsynlig i november 2018 eller januar 2019 til det norske markedet. I tillegg kommer det en økologisk olivenolje, røper han. 

Geir Andre Sjursen satser stort og har enda mer vin på gang i tiden fremover. Foto: Privat