Lange køer da dansk butikkjede åpnet dørene – Hnytt

Siste:

Denne jentegjengen hadde fri fra skolen og benyttet anledningen til å være tidlig ute og først i køen. – Vi skal kjøpe sminke, forteller de.
Denne jentegjengen hadde fri fra skolen og benyttet anledningen til å være tidlig ute og først i køen. – Vi skal kjøpe sminke, forteller de.
Bilde 1 av 6
Country manager i Normal Norge, Jesper Dønnestad Brandt, sørger for at alle kundene får med seg en handlekurv inn.
Country manager i Normal Norge, Jesper Dønnestad Brandt, sørger for at alle kundene får med seg en handlekurv inn.
Bilde 2 av 6
Michael Eeg (t.v.) og Jesper Dønnestad Brandt i Normal Norge under åpningen.
Michael Eeg (t.v.) og Jesper Dønnestad Brandt i Normal Norge under åpningen.
Bilde 3 av 6
Bilde 4 av 6
Bilde 5 av 6
Bilde 6 av 6

Lange køer da dansk butikkjede åpnet dørene

Selv om gradestokken viste 24 grader sto folk tidlig klare med handlekurvene da Normal åpnet på Oasen Storsenter fredag morgen.

NORHEIM: – Det er veldig kjekt å se, men egentlig er det som forventet. Vi har fulgt med på andre steder der Normal har åpnet, og da er det slike køer. Men det er gøy å se at det kommer folk på en så varm sommerdag. Det er ikke vanlig på butikkåpninger med slike køer. Det viser jo at Normal treffer noe unikt med konseptet sitt, forteller senterleder Dag Einar Solberg.

Kundene fikk utdelt goodiebags, og det ble servert hjemmelaget kyllingsuppe. Normal åpnet sin første danske butikk i Silkeborg i Danmark i april 2013. På bare fem år har kjeden vokst med nesten 100 butikker. I Norge åpnet den første butikken i Kristiansand i juni i fjor. Butikken på Oasen Storsenter er den 26 i rekken.

– Konseptet deres er litt annerledes enn butikker flest. Du blir ledet gjennom hele butikken og må passere alle varegruppene. Det er jo smart, for da oppdager du mye underveis. Jeg lar meg imponere over hvor mange forskjellige varer de har fått plass til og ikke minst prisene.

I køen var det stor variasjon i alder, noe Solberg mener gjenspeiler konseptet.

– De har produkter som treffer alle aldersgrupper, og som alle har bruk for. De har veldig mange bra merkevarer, men de har også en del varer som ikke er så vanlige i Norge.

Les også: Fikk inn over 200 jobbsøknader

– Helt vilt

Under åpningen var også partnere og country manager i Normal Norge, Jesper Dønnestad Brandt og Michael Eeg til stede. De var overrasket over at så mange hadde prioritert butikkåpningen fremfor stranden.

– Det er helt vilt dette her. Hvem hadde trodd det i 24 grader? Så mye folk hadde vi ikke regnet med. Vi ser at flere og flere mennesker kjenner til konseptet vårt hver gang vi åpner ny butikk, så det er utrolig gøy, forteller Jesper Dønnestad Brandt.

Gründerne forteller at den danske butikkjeden har blitt godt mottatt i Norge. Også i Sverige er Normal på full fart fremover. Der teller de per dags dato 12 butikker. I Holland har de åpnet én butikk med planer om flere.

– Vi har alltid hatt stor tro på at det skulle bli en suksess og at vi kunne lykkes med konseptet i Norge, men at det skulle bli så stort hadde vi ikke trodd, sier Dønnestad Brandt.

Målet til butikken er at kundene skal få en unik opplevelse hver gang de tar turen innom butikken. Fortløpende får de inn nye varer i tillegg til deres faste sortiment.

– Normal skal være som en slags skattejakt. Vi selger dagligdagse merkevarer til faste og lave priser. Her kan folk for eksempel finne produkter som de har sett når de har vært på ferie i utlandet, og som man ikke finner i Norge, sier Michael Eeg.