«Godstolen i Kopervik» – Hnytt

Siste:

«Godstolen i Kopervik»

HARALDSPLASS: Jeg ser på stolen som står midt i gågata og tenker at den er et tegn på at de som har med utviklingen av Kopervik å gjøre, har forstått noe.  Jeg håper stolen er et tegn på at Byen vår Kopervik og butikkeierne ikke tror at det er nok å bare åpne gågata for biler for at sentrum skal bli mer attraktivt.

At bilen er peikt på som ”redningsmannen” for Kopervik sentrum, synes jeg ikke noe om. Det vil ikke virke. Rett og slett fordi å satse på bilen er et feil valg. Rett valg er å spørre om hva som skal til for at folk skal synes det er trivelig å være i Kopervik. For der det er trivelig å være, der strømmer folk til. Der det er trivelig å være for biler, der er det ikke trivelig å være for folk.

Den knalloransje stolen synes jeg burde gi alle en aha-opplevelse. Den er et knallgodt eksempel på hva farger kan gjøre. Å ”innrede” Kopervik sentrum etter en gjennomtenkt fargeplan, vil gjøre Kopervik triveligere og koseligere.

Sett deg på benken utenfor Interoptik Hedegaard. Da vil du se et smykkeskrin av et lite, gammelt kopervikhus der Madame Parfymeri holder til. Men bak ruver den nye, gråe arkitektoniske tid representert ved betongveggen på Nav-bygget. Den veggen skriker etter både farger og motiv. Gjør noe!

Snur du deg til høgre ser du inn i byrommet mot Apotek1 og bysten av kopervikmaleren Magnus Gjertsen. For et utgangspunkt for å tenke farger og fargesetting! Snur du deg mot venstre, ser du den grønne byparken som også har en leikeplass; en nokså sjelden og trivelig kombinasjon. Reiser du deg og ser både vestover og østover gågata vil du  raskt forstå at flere farger på hus, dører, vinduer og lister etter en oppsatt plan vil skape gode følelser.

Vest for Kopervik veveri, rett ned fra Skolebakken ligger i dag en parkeringsplass. Hva om en ser på dette området sammen med flytebrygga og gjestehavna rett over Havnegata og spør om det kan utvikles til ei fargerik båthavn som trekker det fargeløse, kvite båtfolket til Kopervik. Det finnes en liten fortelling om byggmester Didrik Hereid som skal ha sagt at da han malte gavlene på bygget i Havnegata i ulike farger, da ble det lettere å leie ut bygget. Det er kjent psykologi at farger påvirker oss.

Kopervik er den eneste byen i Karmøy som ser ut som en by med hovedgate og sidegater. Kopervik må spille på by-fordelene sine når den skal konkurrere om oppmerksomhet. For en tid tilbake kom jeg i snakk med en annen kunde som også hadde trukket kø-lapp på apoteket. Hun var fra Bokn og fortalte at de like gjerne kjørte til Kopervik for å handle som å velge Aksdal.

– Kopervik er jo en by, sa hun. Så sant. Derfor er det viktigere at mennesket trives i byrommet enn at det blir tilrettelagt for at bilen skal trives.

Den knalloransje godstolen er bare begynnelsen. Det skal komme mer. Kopervik kan bli en fargeopplevelse der det er trivelig å vandre, være, gå på kafe, besøke kreative butikker eller bare handle  t-skjorter, dongeribukser og joggesko på tilbud.  Mens de gråe bilene står lett tilgjengelige og venter i parkeringshuset, på Festplassen eller andre steder bare noen steinkast unna.