Klassisk skue på indre kai – Hnytt

Siste:

44 Temposykler samlet seg på Indre kai i Haugesund og kjørte kortesje.
44 Temposykler samlet seg på Indre kai i Haugesund og kjørte kortesje.
Tor Andre Johannessen — Bilde 1 av 3
Helt fra Hommersåk: Ernst Vatne (fv) fra Sandnes tempoklubb kjørte hele den lange vegen fra Hommersåk til Haugesund på sin 1953 modell 150 kubb. Tempo. Her klar for returen sammen med Øyvind Stangeland og Frode Figved (th)
Helt fra Hommersåk: Ernst Vatne (fv) fra Sandnes tempoklubb kjørte hele den lange vegen fra Hommersåk til Haugesund på sin 1953 modell 150 kubb. Tempo. Her klar for returen sammen med Øyvind Stangeland og Frode Figved (th)
Tor Andre Johannessen — Bilde 2 av 3
Leder Bernt Johan Thorsen fra Kvalavåg på Karmøy med en av sine Tempo sykler. Denne har fått registreringsnummer likt Kvalavåg, L-4264.
Leder Bernt Johan Thorsen fra Kvalavåg på Karmøy med en av sine Tempo sykler. Denne har fått registreringsnummer likt Kvalavåg, L-4264.
Tor Andre Johannessen — Bilde 3 av 3

Klassisk skue på indre kai

MOTOR: Med varmere vær og sol kommer også motorsyklene på veiene. Det ble i aller høyeste grad tydelig på indre kai i Haugesund da Gnisten Tempoklubb Haugaland arrangerte treff under årets vårslepp på Haugalandet.

Hele 44 klassiske Tempo motorsykler i ulike fasonger og modeller møtte på treffet lørdag, flere av disse fra sør-fylket.

I følge Tempoklubben Norge sine nettsider ble tempo-motorsyklene produsert av brødrenen Jacob og Lars Øglænd fra Sandnes. Produktene var solide og regnet for trauste. Modellutvalget inklusive motorstørrelse og ytelse var stort, med små produksjonsserier og syklene regnes derfor som eksklusive og sjeldne.

 

Økt import av utenlandske motorsykler gjorde at Tempo ble avviklet tidlig på 70-tallet.