Siste:

Foto: www.kvh.no
Foto: www.kvh.no

Statens vegvesen svartelister Karmøyselskapet KHV AS

Karmøyselskapet unnlot å betale de ansatte overtid og flere jobbet nesten et døgn i strekk. Nå er de svartelistet av Statens vegvesen.

ARBEIDSLIV: Vegvesenet begrunner svartelistingen med at selskapet over lang tid har underbetalt de ansatte. I tillegg skal selskapet ha stått for vesentlige brudd på regler for helse, miljø og sikkerhet.

– Hvis vi ikke setter foten ned for brudd på tariffavtaler og bestemmelser i kontraktene, så får vi en nedadgående spiral i bransjen. Firmaer som kan vinne mange anbud ved å underbetale ansatte, vil trekke hele bransjen med seg nedover, sier avdelingsdirektør Bettina Sandvin i Vegdirektoratet en pressemelding fredag ettermiddag.

Svartelistingen innebærer en umiddelbar stans i kontraktsforholdene mellom Statens vegvesen og KHV. Dette gjelder for alle kontraktene på landsbasis. Vegvesenets vedtak har ingen bestemt tidsramme, men gjelder inntil det kan dokumenteres at ansatte har fått etterbetalt og andre kritikkverdige forhold er rettet opp.

I følge pressemeldingen vil fredagens vedtaket kunne få konsekvenser for oppdrag knyttet til de nylig tildelte asfaltkontraktene i hele landet. Det er første gang Vegvesenet går til et slikt skritt.

Karmøynytt har gjort gjentatte forsøk på nå daglig leder i KHV, Ove Kenneth Kvalavåg for en kommentar, uten å ha lykkes. Til Haugesunds Avis forklarer Kvalavåg at rundt 70 prosent av selskapets omsetning i 2017 stammet fra kontrakter med Statens vegvesen. Han påpeker at utestengelsen vil få store konsekvenser for firmaet.

– En utestengelse vil tvinge selskapet til å gjennomføre masseoppsigelser av i overkant 100 personer, noe som vil få store ringvirkninger, sier Kvalavåg til avisa.

KHV AS har i en årrekke gjennomført oppdrag inne trafikkdirigering og arbeidsvarsling på flere av de største vegprosjektene her lokalt. I følge Haugesund Avis var det flere av de tidligere ansatte som varslet om forholdene i bedriften til Statens vegvesens sentrale krimseksjon. Avdelingen ble opprettet i 2016 for å bistå forskjellige vegprosjekter i å avdekke lov- og regelbrudd. Undersøkelsen skal blant annet ha avdekket at enkelte arbeidstakere jobbet så mye som 20 timer per dag.