Siste:

Foto: SALT SHIP DESIGN
Foto: SALT SHIP DESIGN

Nå skal de bygge en ny Hardhaus

Rederiet Hardhaus AS og Salt Ship Design AS på Stord har det siste året brukt tiden på å utvikle en 75 meter lang tråler.

SKIPSBYGGING: Nybygget får støtte fra Enova og skal bygges med en miljøvennlig batteripakke, elektrisk dekksmaskineri og varmegjenvinning. 

I følge en pressemelding er det lagt stor vekt på å optimalisere og utvikle et energieffektivt skip. Alt fra skrogform og dimensjoner er blitt justert gjennom hele utviklingsfasen for å komme så nær det optimale som mulig. Rederiet har også fokusert på fribord, stabilitet og bevegelse.

Modelltestprogrammet for nye Hardhaus er enda i startfasen og testingen vil fortsette.

– Skipet vil bli utrustet med elektrisk dekksutstyr. For å ta vare på og nytte den effekten vinsjene genererer, er skipet utstyrt med ein batteribank.

Batteribanken skal i tillegg brukes som ‘peak shaving’ for å oppnå best mulig driftsforhold for dieselmotor, og dermed redusere forbruk, utslipp og slitasje. Skipet kan seile både mekanisk og diesel-/ batterielektrisk, opplyser Salt Ship Design i pressemeldingen.

– For Salt Ship Design har det vært lærerikt og givende å jobbe med et så dedikert og erfarent rederi. Det er brukt mye tid og ressurser på å skape er nytt og bedre fiskefartøydesign. Tiltakene med batteri og elektriske vinsjer kunne ikke blitt gjennomført uten god støtte fra Enova, som har vært en viktig bidragsyter ti prosjektet, skriver Stord-selskapet.

Den nye båten skal bygges ved det tyrkiske verftet Cemre Shipyard.