Siste:

Telma Myhre, Didrik Nes Salvesen, Lars Stueland, Tiril Knutzen Ferkingstad, Andrea Ferkingstad og Embla Østbø synes det er stas å være med på omvendt julekalender. – Det er kjekt å hjelpe andre, sier de.
Telma Myhre, Didrik Nes Salvesen, Lars Stueland, Tiril Knutzen Ferkingstad, Andrea Ferkingstad og Embla Østbø synes det er stas å være med på omvendt julekalender. – Det er kjekt å hjelpe andre, sier de.

Dropper pakkekalenderen og hjelper utsatte barn

I hele desember skal elever ved Ådland skole hjelpe til hjemme for å tjene penger. Slik skal de bidra til at noen av verdens mest utsatte barn får vokse opp med god omsorg i en stabil familie.

Omvendt Julekalender

– Ble etablert i 2008.

– I 2016 deltok 67 530 elever over hele landet.

– 3,1 mill. kroner ble samlet inn i 2016.

– Pengene går til barn som er uten omsorg eller står i fare for å miste omsorg.

– Rundt 300 000 deltakelser fra elever over hele landet siden oppstart.

– I Karmøy deltar Åkra skole og Ådland skole på SOS-Barnebyer sin omvendte julekalender.

Kilde: SOS Barnebyer.

ÅDLAND: – Omvendt julekalender går ut på at vi skal hjelpe barn i andre land som er fattige. Vi skal hjelpe dem til å få en bedre jul og et bedre hjem, forteller Andrea Ferkingstad, som går i 4. klasse ved Ådland skole.

SOS-barnebyers omvendte julekalender startet 1. desember. Barn over hele landet skal i desember måned samle inn penger til barn som er uten omsorg eller i fare for å miste omsorg.

– Det er kjekt å hjelpe andre til å få en bedre jul siden vi har det så bra, forteller Embla Østbø.

– Det er kjekt å få pakker altså, men det er bra at vi har muligheten til å hjelpe andre. Jeg vil si dette er bedre enn vanlig pakkekalender i klassen, tilføyer Tiril Knutzen Ferkingstad.

– Hva skal dere gjøre for å samle inn penger?

– Hente posten, jobbe i huset, rydde rommet, pante flasker, gå tur med hunden, passe søsknene våre og ta oppvasken, ramser elevene opp en etter en.

Digital kalenderluke

Hver skoledag i desember åpnes en digital kalenderluke med film fra et annet sted i verden, og klassen har samtaler og løser oppgaver om det de har sett. Undervisningsopplegget bygger opp under kunnskapsmål i læreplanen.

– Det står i kunnskapsløftet at elevene skal lære seg å bli samfunnsengasjerte mennesker og ha empati og bry seg om andre. Det er en viktig del av utdanningen til ungene, forteller lærer ved Ådland skole, Britt Kari Kolbeinsen.

– Hva er formålet med å være med på dette?

– Vi synes dette er en fin måte å lære dem om omtanke. De får jo ørten pakker under treet, og noen har til og med flere kalendere. Vi lever i et egoistisk samfunn og mener de har godt av å lære seg at det er folk der ute som ikke har det så godt. Jeg tror dette er med på å utvide horisontene til elevene.

Alice Hemnes (t.v.) og Britt Kari Kolbeinsen sine klasser er med på SOS-Barnebyers omvendte julekalender. – Vi synes dette er en fin måte å lære dem om omtanke, sier Kolbeinsen.

Ikke noe press

Fjerdeklassetrinnet startet med omvendt julekalender i fjor. Britt Kari Kolbeinsen forteller at klassen hennes samlet inn litt over 2000 kroner.

– Vi håper å samle inn mer i år. Både elever og foresatte har vært positive til dette. Vi har ikke fått noen negative kommentarer.

– Elevene er ikke nødt til å være med dersom de ikke ønsker. I slutten av desember samler vi inn konvolutter med penger, men de skriver ikke navnet sitt på konvolutten slik at ingen skal vite hvem som har gjort hva. Det skal ikke være noe press.