Siste:

DØDSULYKKE: Et vogntog veltet på det glatte føret like før Fjæra 16. mars 2016.
DØDSULYKKE: Et vogntog veltet på det glatte føret like før Fjæra 16. mars 2016.
Arkivfoto

Skal overvåke vinterføret på farlig vegstrekning

Etter flere alvorlige ulykker på E134 ved Fjæra gjør vegvesenet tiltak for å øke trafikksikkerheten.

ETNE: Dødsulykken 16. mars i fjor, der en trailersjåfør fra Slovakia omkom da han mistet kontrollen over vogntoget sitt på glatta, er en av flere alvorlige ulykker i Fjæra de siste årene. Nå skal Statens Vegvesen sette opp en værstasjon. I tillegg skal det settes opp nye skilt, der det varsles at det er slutt på salting med både norsk og engelsk tekst, skriver Grannar.

Kjøreforholdene varierer veldig innerst i fjorden, noe lokalbefolkningen er vant med å ta hensyn til. For andre bilister og entreprenørene som driver med vedlikehold kan det være utfordrende å tolke føret innerst i fjorden. 

– Det skal settes opp en værstasjon med kamera ved Fjærakrysset. Ved hjelp av både levende bilder og måleinstrumenter slipper entreprenøren å sitte i Etne og gjette på hvordan det ser ut der inne, og det blir enklere å iverksette tiltak, sier  Lars Øyre i Statens Vegvesen til Grannar.

I løpet av de nærmeste dagene skal det også avgjørs om det skal saltes videre opp Fjærabrekkene til Rullestad ved behov. I dag stopper entreprenørene saltingen ved Fjærakrysset.