Trebarnsmoren Kristine (35) er Norges fitness-håp – Hnytt

Siste:

Elizabeth Huanca Vold

Trebarnsmoren Kristine (35) er Norges fitness-håp

Mamma med muskler klar for EM i Barcelona.

Bodyfitness

  • Bodyfitness har mer fokus på muskler enn bikinifitness. Utøverne skal være tydeligere, større skuldre og rygg, og man jobber for «X»-formen. Det vil si brede skuldre, brede hofter og smal midje
  • Det er fokus på det sunne og feminine samtidig som man fremviser en enestående symmetrisk og atletisk kvinnekropp som man har jobbet hardt for.
  • En må lav nok fettprosent slik at muskulaturen kommer best mulig frem, men det skal fortsatt utstråle skjønnhet og sunnhet.
  • Seks punkter som skal  med i betraktningen:
  1. Det totale atletiske utseendet
  2. Skjønnhet (hår og ansikt)
  3. Helhetlig utvikling av muskulatur
  4. Proposjoner og symmetri
  5. Hud og hudtone
  6. Scenepresentasjon (utstråling, posering, gange og trygghet på scenen)

 

Kilde: Fitnessbloggen.no

FITNESS: Kristine Ørjansen skulle egentlig legge opp som fitnessutøver som 35-åring, og deltok på det hun trodde skulle bli sin siste konkurranse under Olso Grand Prix i april. For første gang prøvde hun seg i klassen bodyfitness og gikk helt til topps med to gullpokaler.

– Jeg ble helt sjokkert. Jeg hadde aldri trodd jeg skulle gjøre det så bra. Det er helt sykt, forteller hun.

Med to førsteplasser i klassene pluss 168 senior og master pluss 35,  ble Ørjansen dermed tatt ut til EM – noe hun måtte tenke nøye gjennom før hun kunne si ja.

– Jeg måtte la alt synke inn. Men etter å ha spist snop i noen dager, ble jeg lei av det også. Jeg hadde da vært på diett i 12 uker, og tenkte at jeg kunne klare fire uker til. Det kommer nok til å bli en sinnsyk opplevelse, og jeg kunne ikke si nei til den sjansen.

Den tøffe oppkjøringen sliter på psyken

Trebarnsmoren fra Åkra skal nå representere Norge i europamesterskapet i Barcelona første helgen i mai. Med i oppskriften til den perfekte fysikken følger en streng diett der en må ligge i kaloriunderskudd for å få lav nok fettprosent.

– Jeg spiser torsk tre ganger til dagen. Når jeg føler meg veldig sulten, lager jeg gelé av zero-saft. Det er jo null kalorier, så jeg lurer meg selv litt, smiler Kristine.

Alle måltidene må veies og planlegges nøye. Oppkjøringen er med andre ord knallhard, og Kristine innrømmer at det å være på diett til tider går utover psyken.

–  Det er beintøft. Men jeg har lovd meg selv at det ikke skal gå utover barna, og det gjør det ikke heller.

– Fitness er ikke for alle

Selv om 35-åringen gjør stor suksess som fitnessutøver, vil hun fraråde de fleste å kaste seg på trenden. Det er rett og slett ikke for alle, mener hun.

– Jeg er livredd for at folk ser meg og tenker at de har lyst å se slik ut. Det er kjempetøft, og en må ha ganske sterk psyke til å takle prosessen. Etter konkurranse, har man gjerne lagt på seg alt igjen på kun to uker. Ikke alle er forberedt på det.

Likevel håper Kristine at hun kan inspirere andre mødre til en bedre livsstil med trening og sunt kosthold. Selv blir hun aldri lei av fitness.

– Jeg har funnet en ting jeg er flink til, og som jeg klarer. Det gir meg utrolig mye.