Siste:

Illustrasjon fra designprosessen.
Illustrasjon fra designprosessen.

Blir verdens første i sitt slag

Jan Erik Naley ved Karmøy Bilsenter tar sikte på å være Norges fremste leverandør av begravelsesbiler. 25. mai lanseres siste innskudd på stammen – basert på verdens raskeste serieproduserte bil.

KARMØY: Tiden der begravelsesbiler stort sett var synonymt gedigne Cadillacer er forbi. Norgesfavoritten Tesla Model S – som i raskeste utgave akselererer fra 0 til 100 på 2.5 sekunder – lanseres som begravelsesbil på bransjens landsmøte i Lillehammer den 25. mai.

– Bilen er kappet i to, og forlenges med 80 centimeter. Det vil bli en Landau-utgave – femdørs med høynet vinyltopp. Landau er den mest populære typen begravelsesbil i Norge, og Teslaen vil bli verdens første med denne løsningen, sier Naley.

Det er i skrivende stund kun produsert én Tesla begravelsesbil – en prototype med en mer europeisk løsning med store glassflater. Denne har fått stor oppmerksomhet allerede.

Jan Erik Naley ser frem til å se den ferdige Tesla-begravelsesbilen med egne øyne.

Beholde linjene

Teslaen bygges om av en familiebedrift i Holland som Naley har samarbeidet med i seks år. Et stort fokus i designprosessen har vært å ikke ødelegge bilens opprinnelige designspråk.

– Bilen i seg selv har kult og moderne design. Vi prøver å dra den linja videre slik at taket ikke blir overdimensjonert. Det skal bli en strømlinjeformet og moderne bil, sier Naley.

Tesla-prototypen som allerede eksisterer er bygget i Nederland, og Karmøy bilsenter har vurdert å samarbeide med samme firma om sin modell.

– Vi valgte å bygge vår egen, da den eksisterende er bygget med stort glassareal og to dører. Det er typisk europeisk, Norge har valgt sin egen modell, sier Naley.

Miljøbevisst bransje

Bilen er bygget på bestilling fra en kunde, og flere har meldt sin interesse for elektrisk begravelsesbil.

– Mange tror at begravelsesbransjen er dødskjedelig, sier Naley med et smil og fortsetter:

– Mange er svært opptatt av miljø og vil være trendsettere innenfor sin bransje. Dermed kommer elbil og hybrid mer og mer på banen fremover. For vår del handler det om å være tidlig ute slik at mine kunder til en hver tid har tilgang på tidsriktige og miljøvennlige biler.

Han forteller om stor entusiasme for bil blant begravelsesbyråene, og påpeker at også denne bransjen er opptatt av nye, effektive og gode løsninger.

– Mange av de som driver begravelsesbyrå har stor interesse for bil. De har mange utfordringer i hverdagen så min tilstedeværelse med nyheter på bil blir alltid positivt mottatt og skaper gode relasjoner, sier Naley.

Dødskjapp

At det knapt har blitt gjort før til tross – å bygge om Tesla til begravelsesbil har vist å være mindre utfordrende enn antatt.

– Batteripakken er én stor enhet som er festet under bilen. Den er demontert i forkant av forlengelsen, heretter legger de opp til at batteripakken legges på samme innfestning som den hadde før, sier Naley.

– Det er egentlig en enklere bil å bygge om enn de andre. Det er ingen brønn for mellomaksling, det er knapt nok midtkonsoll i bilen. Det er rett og slett et flatt gulv. Bilen er forlenget og det ser veldig bra ut, nå jobber de med påbygget.

– Blir dette Norges raskeste begravelsesbil?

– Det må det absolutt være. Selv om det finnes biler med mange forskjellige motoralternativer, blir nok denne bilen… vel, dødskjapp

Må beherskes

Selv om Teslaen i skrivende stund er verdens raskest akselererende serieproduserte bil, må nok sjåførene beherske seg når bilen tas i bruk.

– De får nok ikke full effekt ut av dette. Når de er ute med en slik bil vil de nok tiltrekke seg mye oppmerksomhet, her er det svært viktig at de opptrer med respekt i trafikken, sier Naley.

En av bilens mest omtalte funksjoner – programvaren «Ludicrous mode» – er ekstrautstyr på Tesla Model S. Det er dette som er nøkkelen til den oppgitte akselerasjonen fra null til hundre på 2.5 sekunder.

– Vil deres Tesla utstyres med dette?

– Det tror jeg ikke. Jeg håper vi slipper å legge inn fartssperre, her må sjåføren selv vise respekt og aktsomhet, sier Naley med glimt i øyet.

Innadvent bransje

Det er ikke ofte man leser nyheter fra begravelsesbransjen, selv om det i følge Naley er mange nyskapende aktører som opererer. Det er ikke den mest utadvente av bransjer.

– Det er ikke så mange som involverer seg med begravelsesbyråene før de plutselig må. Det er heller ikke slik at du markedsfører deg mot begravelsesbransjen på den tradisjonelle måten. Det er ikke slik at du henger plakater med «løp og kjøp» utenfor butikken. Her er det planlagt i lang tid, og det foregår over intern kommunikasjon. Det er mange som gjør en fantastisk jobb rundt omkring, men det er ikke så mange som legger merke til hva de gjør og ansvar de påtar seg overfor pårørende, sier Naley.