Siste:

God vekst for unge caravan-gründere

Frank Opheim og Tore Johannessen sa opp godt betalte oljejobber for å satse på caravan-salg. Fem år etter etableringen vokser de fremdeles.

 

NÆRINGSLIV: Flo Fritid i Skudeneshavn er en av tre caravan-forhandlere på Haugalandet. I motsetning til konkurrenten Vest Auto lenger nord på øya, har de valgt å ha hovedfokus på campingvogner.

– Vi har økt jevnt og trutt. De siste årene har det gått over til en heltidsstilling for min del, sier Opheim som frem til da hadde hatt jobb på siden.

I år har forhandleren ansatt enda en.

– Nå i år merker vi stor økning. Mars er den beste måneden vår noensinne omsetningsmessig, sier Opheim.

– Det har med satsingen vår å gjøre også. I år har vi tatt inn mye mer enn vi tidligere har gjort, og vi har et større utvalg, supplerer Johannessen.

Sesongene viskes ut

Økningen er så langt i år størst på campingbiler. Den beste sesongen å selge campingvogn og bobil er sommeren, men sesongene blir stadig mindre viktige.

Saken fortsetter etter bildet

– Etter vår erfaring er det mai, juni og juli som er de beste månedene. Men i fjor hadde vi også en god høst også, november var den tredje beste måneden. Det er ikke alltid vi kan forutse dette, sier Opheim.

– Sesongene har blitt visket noe ut i forhold til før. For noen år tilbake var det sommerhalvåret. Nå er det sesong mer eller mindre hele året. Spesielt på bil – folk kjøper piggdekk og reiser på ferie de andre sesongene også.

– Hva er grunnen til dette?

– Det er vanskelig å si. Bileierne blir yngre. De er ikke 75 år i gjennomsnittsalder lenger, nå er de 65, sier Johannessen med glimt i øyet.

Vekst hele året

De drar også frem at turistnæringen i Norge har mye med dette å gjøre. Nordmenn liker i større grad nå enn før å feriere hjemme.

– Folk blir mer og mer interesserte i å se sitt eget land. Det er vel ikke alle som kan si at de har vært overalt og sett alt vi har å tilby, sier Johannessen.

– Det blir en stor vennskapsgjeng, i hvert fall i bobil-miljøet. Folk samles ofte, lager happeninger av det og reiser på ferie sammen. Da pusher du sesongen, sier Opheim.

– Det var et ganske riktig tidspunkt å hive dere på, med andre ord?

– Vi har truffet greit, virker det som. Vi valgte begge å slutte i Nordsjøen for å satse. Når du skal drive noe må du være tilstede og satse skikkelig, sier Opheim.

– Hvordan merker dere konkurransen?

– Både Haugaland Caravan og Vest Auto er konkurrenter eller kollegaer, alt etter hvordan man ser på det. En som skal kjøpe ny bobil til én million vil nok orke å kjøre til Bygnes eller Frakkagjerd for å sammenligne utvalget.

 

Folkevogner

– Når man selger kapitalvare har ikke plassering så mye å bety. Hva gjelder campingvogn er det oss og Haugaland Caravan som selger det, sier Opheim.

– Det har blitt færre forhandlere. For noen år siden var det seks-syv, nå er det tre. Vi har egne merker, det er ingen av de tre forhandlerne som tilbyr de samme merkene. Det er litt etter hvilken type vogn eller bil kundene vil ha, sier Johannessen.

Vognene som selges mest hos Flo Fritid er av merket Hobby. Det er landets mest solgte campingvogn, og kan på mange måter sammenlignes med Volkswagen.

– De har et stort modellutvalg – de er gunstig priset i forhold til det du får. Du får mye vogn for pengene, sier Johannessen.

– Hvem er den typiske kunden?

– Vi har alt fra småbarnsfamilier til en kunde som var født i ’29. Alt fra de på 20 til han på 86, rett og slett, sier Opheim.

En ung forhandler

– Er dere den yngste caravanforhandleren på Haugalandet?

– I Norge også, for å si det slik. Når vi er på messer med de andre forhandlerne. Når de andre forhandlerne kommer er de stort sett 60, sier Johannessen.

– De andre som er 15 år eldre enn oss har stort sett overtatt etter faren. Vi har bygget det opp fra bunnen av, sier Opheim.

– Når vi reiser rundt omkring lurer folk gjerne på hvem som eier firmaet, ler Opheim.