Siste:

SELGER GODT: Daglig leder hos Varden Bil, Jan Gunnar Kallevik at interessen for el-bil er økende.
SELGER GODT: Daglig leder hos Varden Bil, Jan Gunnar Kallevik at interessen for el-bil er økende.

El-bil som sparegris

Flere og flere el-biler ruller rundt på veien på Haugalandet, og de lokale aktørene har merket økt etterspørsel for grønnere og billigere privattransport de siste årene.

BIL: Interessen for el-bil har økt med årene, og satsingen hos aktørene peker mer mot grønnere biler.

Daglig leder hos Varden Bil, Jan Gunnar Kallevik, kan fortelle at de i fjor solgte mellom 170 og 180 el-biler, og at det ikke ser ut til å bli noe mindre i år.

– Salgsmessig har det økt voldsomt. I går og i dag er det solgt syv Renault Zoe EL, så det har vært en god start på måneden, sier Kallevik.

I februar kan Varden bil skilte med at rundt 40 prosent av omsetningen kom fra el-bil, og selger til folk i alle aldre.

Tøff konkurranse

Varden bil var tidlig ute med el-biler, og merket ikke like mye konkurranse da som nå.

– Nå er det voldsomt tøff konkurranse, men det er flere aktører som er kommet på banen. Opel Ampera får jo 50 mil teoretisk rekkevidde når den kommer. Du har Nissan Leaf og Golf, men per i dag, av små og mellomstore biler så er Renault Zoe i en klasse for seg selv med 40 mil, sier Kallevik.

Selv med økt konkurranse fortviler ikke Kallevik for at omsetningen skal gå ned.

– Konkurransen øker, men behovet for el-bil øker også. Når du ser naboen har fått el-bil så blir det mer stuerent, forteller Kallevik, og fortsetter:

– Jeg tror det har med pengene du sparer med drivstoff, gratis bompenger og gratis veiavgift fra 2018, men det er klart at du får miljøgevinsten på toppen også.

En betydelig andel

Hos Møller Bil merker de at en betydelig andel av salget går til el-bil, og daglig leder Kurt Eskevik nevner Golf som er den mestselgende.

– Det er klart vi har merket en økt interesse for el-biler, sier Eskevik, som forteller videre at det er ingenting som tyder på at det skal roe seg ned.

– Vi har solgt godt, men vi har ikke fått levert så mye som vi normalt skulle ha gjort. Det tar tid å produsere, sier Eskevik, og nevner at det er en rimelig måte å eie bil på.

Fremtidsrettet

Med rekordåret 2016 lagt bak seg, og med Mercedes som investerer 65 milliarder i utvikling av elektriske biler, tror salgssjef Bjarne Mannes hos Nils Wathne Auto på en fruktbar fremtid.

– Det går mot en all-time high i 2017. Plug-in hybrid er det som er desidert varmest på markedet akkurat nå. Vi har et vanvittig utvalg i tillegg til el-bil, sier Mannes.

Så langt i år har de solgt 25 el-biler og har 19 registrerte el-biler. I tillegg har de solgt 27 hybridbiler.

– Mercedes Benz B Electric har vært meget populær. Den bygger på en vanlig modell og har ingen kompromiss, sier Mannes, som påpeker at de sikter seg på premiumsjiktet.

– Vi har per nå det største utvalget i ladbare hybrider. Det er hardere konkurranse på det helelektriske enn på hybrider, forteller Mannes.