Siste:

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp).
Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix
Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp). Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix

– Tilbake til start for E134

Avtalen mellom Regjeringen, KrF og Venstre om å bygge ut tre hovedveier over fjellet er dårlig nytt for den planlagte utbyggingen av E134 over Haukeli.

E134 er tidligere valgt som en av traséene som skal bygges ut. Nå har et forlik mellom regjeringspartiene og Krf og Venstre sørget for at også riksvei 7 over Hardangervidda og riksvei 52 over Hemsedal skal ha status som hovedveier fram til 2050.

– Dette er dårlig nytt for E134 over Haukeli. Etter flere år med utredninger er denne beslutningen det samme som å rykke tilbake til start for prosjektet over E134, sier administrerende direktør i Haugesundregionens Næringsforening, Egil Severeide.

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen har flere ganger påpekt at han ønsker få men gode hovedveier mellom Vestlandet og Østlandet. På den nasjonale veikonferansen i Bergen i 2014 uttalte samferdselsministeren i følge Aftenposten at det ikke hadde noen hensikt å ha mange hovedveier over fjellet, da dette ville gi lavere veistandard på alle. Når det nå kan se ut som om det blir tre hovedtraséer mener Severeide at Solvik-Olsen har tapt den politiske kampen.

Foto: hninfo.no

– Jeg har hatt klokketro på prosjektet, men må innrømme at jeg er skuffet nå. Nå ender man opp med å smøre pengene tynt utover mange prosjekter, fremfor å satse på ett prosjekt. Her er det tydelig at samferdselsministeren har tapt kampen mot de sterke Bergenskreftene, sier Severeide.

I følge avtalen skal riksvei 7 over Hardangervidda skal utvikles som hovedveiforbindelse for persontrafikk, mens Riksvei 52 over Hemsedalsfjellet skal være hovedforbindelse for næringstransport, i tillegg til E134. Hva dagens beslutning innebærer for utbedringen av E134 er Severeide usikker på.

– Slik jeg har forstått det skal E134 fremdeles ha høy prioritet, men det er klart at når kampen om pengene nå står mellom tre hovedveier vil hastigheten og størrelsen på utbyggingen av E134 være usikker, sier Severeide.

Det politiske miljøet i Rogaland har lenge jobbet for at E134 skulle være den foretrukne øst-vest traséen. Stortingsrepresentant Sveinung Stensland (H) mener dagens avtale ikke rokker ved E134 over Haukeli sin status som fremtid hovedvei.

Sveinung Stensland. Arkivfoto: Marius A. Haugen.

– Det er ingen grunn til å tvile på at E134 er prioritert som hovedvei, og jeg er ikke bekymret. Slik jeg ser dette er avtalen en oppfølging av det som allerede har kommet av planer. Det er etter min mening all grunn til optimisme på E134 sine vegne.