Siste:

Marit Nilsen

Kjører langt for å få det som de vil

Mor og datter velger kvalitet framfor kvantitet når de skal investere i nye møbler.

BOLIG OG INTERIØR: Anne og Carina Vespestad fra Sveio har tatt turen til Ølen Møbel for å handle inn litt nytt til datterens nye leilighet.

– Jeg pusser ikke opp så ofte selv, men jeg liker å bytte ut litt interiør når det har gått mellom åtte og ti år, sier mamma Anne Vespestad.

Sveibuen synes møbelbutikken i Ølen har et flott utvalg, og at det passer både henne og datterens stil.

– Interiøret her er helt fantastisk. Jeg liker den skandinaviske stilen, røft og tøft, men samtidig lunt, sier Carina Vesepestad.

Men på grunn av leilighetskjøpet kan hun ikke gå til innkjøp av alt hun ønsker seg.

– Jeg må være litt måteholden, se litt før jeg kjøper, bruke tid, sier hun.

Kvinner handler mest

Tall fra statistisk sentralbyrå viser at det er kvinner som bruker mest penger på interiør til hjemmet. Hos Ølen Møbel stemte statistikken godt med virkeligheten. Ikke en mann i sikte, men hele fem kvinner og lille Vilja var på «snopejakt».

FIKK BLI MED: Lille Vilja Hoddevik lar Rudolf få være veggpryd på hytta.

– Jeg har kjøpt Rudolf til rommet mitt, forteller hun ivrig.

Rådyret skal pryde Viljas soverom på hytta.

– Ja, vi kommer faktisk fra fjellet nå, og måtte bare en tur innom på vei hjem. Her finner vi alltid noe kjekt, smiler mamma Kjersti Hoddevik.

Beliggenheten langs E 134 sørger for at at den fire etasjers store møbelbutikken får mange drop in-kunder.

– Vi har ganske mange som bare stikker i døren på vei til eller fra noe. Ofte har de bare tenkt seg på toalettet, men så begynner de å kikke da vettu, smiler Bjørn Henriksen.

Tredje generasjon

Han er tredje generasjon Henriksen i møbelbutikken, og har tråkket sine barnesko i butikken med sin far og morfar. Nå eier han den sammen med kona Anita.

– Jeg hadde aldri klart meg uten henne. Vi utfyller hverandre, sier han.

De tok over butikken i 2011, og har siden hatt hendene fulle. At det er nedgangstider merker også møbelbransjen godt, men de har ingen plan om å kaste inn årene.

– Å, nei, dette er babyen vår, smiler Anita Henriksen.

Hun flytter på puter og pledd, tenner lys og sørger for at utstillingene skal gi kundene utelukkende gode opplevelser.

– Det skal være godt å være her, sier hun.

Hun nikker anerkjennende til at det er en overvekt av kvinner som handler møbler og interiør hos dem.

– Hva er de på jakt etter?

– Naturmaterialer, gjerne i ull eller lin. Tekstiler som er lagd for å vare, og som ikke byttes ut igjen etter to-tre år, forteller hun.

Paris, London og Ølen

Nylig var en kunde fra Gudbrandsdalen innom. Hun hadde sett seg ut en sofa av merket Caravane som kun kan kjøpes på Ølen Møbel i hele Norge. Faktisk er det bare to andre byer som fører merket: London og Paris.

Sofaen koster over 50.000 kroner, og Bjørn Henriksen skal selv levere den til kunden.

– Det er kjekt å selge noe som ingen har maken til, men det er selvsagt ikke hver dag vi selger såpass dyre sofaer, sier han.

Puter, kjøkkenredskaper, lykter og krydder har lettere for å havne i posene til handlende kunder.