– Skjegget har blitt stuerent – Hnytt

Siste:

GUNDERSEN: Runar Gundersen lager gjennom hobbyfirmaet Graabein skjeggolje og produkter til ansiktspryden.
GUNDERSEN: Runar Gundersen lager gjennom hobbyfirmaet Graabein skjeggolje og produkter til ansiktspryden.
Ivar Benjamin Østebø

– Skjegget har blitt stuerent

Skjegg har ikke bare blitt stuerent – det har blitt stilig, moderne og ikke minst et levebrød for stadig flere spesialiserte frisører på Haugalandet. Vi tok en nærmere undersøkelse av det moderne moteuttrykket skjegget har blitt.

LIVSSTIL: Et kjapt søk på Instagram avslører 21 716 806 treff på emneknaggen #beards. Det er nemlig først og fremst gjennom sosiale medier – skal vi tro Runar Gundersen – at den moderne kulturen for og dyrkelsen av skjeggete menn for alvor fikk utfolde seg. Etter at skjeggbølgen først tok av for noen få år siden, har de moderne barbersalongene – eller «barbershops» – dukket opp for alvor. Vi forsøkte å komme til bunns i kulturen som stimulerte dette.

Pandoras eske er åpnet

– Skjegg har alltid tatt av. Det har alltid vært «på». Men bølgen vi har sett nå begynte i 2014. Da ble skjegg en viktig del av motebildet, og etter det har det aldri helt forsvunnet, sier Runar Gundersen. Han selger gjennom konseptet Graabein Skjegg hjemmelagde oljer, balsamer og kammer for pleie av ansiktspryden som besittes av stadig flere haugalendinger.

Det er ikke en døgnflue det er snakk om, altså?

– Mange trodde det skulle bli det, men det har vist seg å bestå. De fleste som har skjegg i dag vil nok si «jeg har alltid hatt skjegg, det har ingenting med mote å gjøre», men det er klart det har med mote å gjøre. Skjegg ble plutselig veldig stuerent. Mange som tidligere ikke har fått skjegg fikk skjegg.

(Saken fortsetter under bildet)

Graabein-ring: Det meste av penger Gundersen tjener på Graabein Skjegg går tilbake i bedriften, enten i råvarer eller merch som denne ringen.

Hvorfor tror du det har bestått?

– Jeg synes det er fint med skjegg! Det er mange som har opplevd tidligere at det har vært uprofesjonelt. Plutselig ble det greit. Plutselig ble det greit å ta vare på det. Der er der jeg kommer inn. Skjønnhetsprodukter for menn har vært et ikke-tema, til og med i dag smaker det litt vondt å si det. Men stigmaet er brutt. Pandoras eske er åpnet, og vi skal aldri tilbake.

Sosiale medier

Mye av grunnen til at dette ikke bare har blitt stuerent – men også stilig – er sosiale medier. Det var her det begynte for Gundersen, og det er her skjegget som uttrykk viser mest igjen.

– Menn med skjegg har slått ring rundt hverandre. Vi slår oss selv på ryggen og forteller hverandre at vi ser bra ut. Vi slår oss selv på ryggen og får stolthet og selvtillit rundt det. Alle vet at ingenting er mer sexy enn selvtillit. Når du får den sosiale biten rundt Instagram og Facebook – masse oppmerksomhet, masse likes på Instagram – det er klart det er viktig, sier Gundersen.

For å få en manke som ham er det ikke bare å slutte å barbere seg – men akkurat det er en god start.

(Saken fortsetter under bildet)

STUSSE: Det er ikke bare å slutte å barbere seg når man skal gro fullskjegg, men det er en god start. Videre følger trimming, justering og god pleie.

– Du må begynne der. Jeg har spart i cirka to år – det er det voldsomt mange som spør om – men jeg har hele tiden klippet av for å prøve å holde det ryddig. På sidene klipper en det ned og holder det fint.

Er det folk i din krets som ikke vet hvordan ansiktet ditt ser ut?

– Det vil jeg tro. Blant annet mine barn har nok ikke noe minne om hvordan dette ser ut. Fireåringen min var «pre-skjegg», men jeg tror nok hun hadde blitt overrasket om hun så meg uten.

Større utenlands

Carlo Fardin har jobbet som barberer i 12 år – de siste av disse i Norge. Han forteller at det å besøke barnersalonger tradisjonelt sett er vanligere i hans hjemland Italia.

– I Italia er det langt mer vanlig. Der går man gjerne en gang i måneden for å fikse skjegget. Den typiske kunden er en mann med skjegg – som bryr seg om at skjegget ser bra ut og ønsker å ta vare på det, sier Fardin.

(Saken fortsetter under bildet)

BARBERERE: Italienske Carlo Fardin og Ciro Picone gjør business på skjegg gjennom Skjegg Barbershop i Kopervik.

En av stilene som i dag er godt synlig i gatebildet er den 50-talls inspirerte pompadour-stilen.

– Stilen som er i mote nå er old-school. Pompadour, rockabilly. Etter min erfaring kommer moten til å forandre seg. Av og til fort, av og til sakte. Jeg tror denne stilen kommer til å vare noen år, sier Fardin.

Han tror at deler av grunnen til at slike barbersalonger har blitt så populært i Norge, er at folk oppdager dem på utenlandstur.

– Nordmenn begynner å lære om det. De oppdager det ofte når de reiser på ferie til utlandet, og setter pris på at det kommer slike barbersalonger også i Norge.

Langt tilbake

Men barbersalonger – eller barbershops – er langt ifra noe nytt. Konseptet oppstod for alvor utover 1800-tallet, og skjegget som uttrykksform går langt tilbake.

– Hvis du ser tilbake til Ludvig den 14. og hoffet der – hvordan de lekte seg – jeg hadde vært veldig forundret om de ikke også lekte seg med skjegget. Da barbershopene holdt på på 1800-tallet kom voksing av barter inn. Det å leke seg med skjegget sitt er ikke noen ny oppfinnelse, forteller sosialantropolog Bjarne Vandeskog.

(Saken fortsetter under bildet)

ANTROPOLOG: Bjarne Vandeskog er sosialantropolog med doktorgrad. Han mener skjegget er et kraftig uttrykk til omverden.

Skjegget er i dag en motegjenstand – noe Vandeskog påpeker at det alltid har vært.

– En motegjenstand har det alltid vært. I hippietiden var skjegg ikke bare mote, men også en måte å si til verden at «Jeg vil ikke være med på det styret dere holder på med». Da var middelklassen og vanlige gode middelborgere glattbarberte, og man lot skjegget og håret gro for å vise at man var i opposisjon. Hipsterne er nok også litt i opposisjon, men mest av alt er de bare kule, forteller Vandeskog.

Potent uttrykk

Han mener hår og skjegg som uttrykk er en av de sterkeste ressursene vi har for å lage mening og kategorisere oss – fordi det både går utenpå og inni kroppen.

– Kroppen er vår sterkeste ressurs for å lage mening. Når vi bryter kroppens grenser er det veldig mye sterk mening i det. Håret er både kropp og ikke kropp. Det blir veldig spennende, og det kan bli veldig potent, sier Vandeskog, og fortsetter:

(Saken fortsetter under bildet)

KLASSISK: Hår og skjegg skal stå i stil. I vinden akkurat nå er old school-frisyrer som Pompadour.

– All mening handler om å bruke kategorier. Og den første kategorien vi kan bruke til å skape mening er kroppen vår. Nettopp dette gjør skjegget så spesielt. Det er både innenfor kategorien kropp, og utenfor kategorien kropp, sier Vandeskog.

Og heller ikke Vandeskog spår barbersalongene og skjeggtrenden en snarlig død.

– Det skulle ikke forundre meg om barbershopene blir værende en god stund til. Det kommer an på økonomien. Går det skikkelig til helsike med oss er det første vi slutter med de unødvendige utgiftene. Og det å gå til en barbershop er unødvendig – men det er veldig gøy. Tror jeg!