Abstrakt pionér i Billedgalleriet – Hnytt

Siste:

GRAND OLD LADY: Aase Texmon Rygh er nå 91 år gammel.
GRAND OLD LADY: Aase Texmon Rygh er nå 91 år gammel.

Abstrakt pionér i Billedgalleriet

Fra og med 22. januar kan kunstinteresserte haugalendinger oppleve hovedverkene til modernismens «Grand Old Lady» i Norge, Aase Texmon Rygh, i Haugesund Billedgalleri!

KULTUR: Hennes karriere som kunstner har utviklet seg fra å være ”ugress” til å oppnå stor nasjonal og internasjonal anerkjennelse. 
Aase Texmon Rygh var den første til å introdusere det norske publikum for abstrakt skulptur.

–Jeg forenkler for å nå frem til det grunnleggende og eksistensielle, sier Aase Texmon Rygh, som i en alder av 91 år fortsatt får oppmerksomhet nasjonalt og internasjonalt enn noensinne. Turen har nå kommet til Haugesund Billedgalleri til å presentere vandreutstillingen «Aase Texmon Rygh. Evighetens form».

Pionér, men i skyggen

–Det var bare ugress det jeg drev med i forhold til det naturalistiske formspråket, fortalte kunstneren i et intervju på NRK i 2015. Senere kom hun i skyggen av mannlige modernister som Arnold Haukeland, som fikk æren for det formspråket hvor Texmon Rygh i realiteten var en pioner. Men selv om hun fikk gode kritikker, fikk hun lenge ingen utsmykningsoppdrag i Norge. Det endret seg etter hvert.

Så seint som i 2012 var hun representert på den toneangivende kunstmønstringen dOCUMENTA i Kassel og i 2014 viste Nasjonalmuseet i Museet for samtidskunst en omfattende separatutstilling med hennes skulpturer som ble en stor suksess.

Haugesunds første abstrakte skulptur

«Årsaken til at vi her i Haugesund har fått tilbudet om denne flotte utstillingen er at vi har en skulptur av henne i byrommet vårt, og en i samlingen til Haugesund Billedgalleri.

Bronseskulpturen «B-moment» (1966) står utenfor Haugesund folkebibliotek. Den er Haugesunds første nonfigurative skulptur og et eksempel på Texmon Ryghs mer ekspressive arbeider. En slags vekstform gror opp fra sokkelen og griper omkring seg med en energisk skrubevegelse. Formannskapet i Haugesund kjøpte skulpturen som ledd i en større plan for utplassering av samtidsskulptur i bymiljøet. Innkjøpet ble møtt med mye motstand og det ble en god del debatt i dagspressen. Det var heller ikke full enighet om innkjøpet av «Asfaltblomst» (1973) til Haugesund Billedgalleri. Gallerileder Trygve Goa insisterte på at skulpturen burde kjøpes inn og fikk til slutt overtalt innkjøpskomiteen.

KLASSISK RYGH: Skulpturen ”m+ybius” – liggende.

En unik mulighet

Utstillingen gir en unik mulighet for alle til å bli bedre kjent med en av landets mest betydelige kunstnere», sier gallerileder Grethe Lunde Øvrebø i en pressemelding.

–I januar til og med mars måned skal skoleelever i vårt distrikt få muligheten til å bli kjent med kunstnerskapet til Aase Texmon Rygh og hennes utvikling fra det figurative til det abstrakte. Vi skal ha workshop hvor elevene skal få ta i bruk hele sitt sanseapparat og lære å se Aase Texmon Ryghs skulpturer gjennom bruk av berøring, musikk, tegning og dans», forteller kunstformidler Martha Ådland.

Noe mer enn fysiske gjenstander

Utstillingen er sentrert rundt Texmon Ryghs hovedverker; abstrakte evighetsformer i stein som bygger på det matematiske møbiusprinsippet. Prinsippet kan enkelt forklares ved bruk av en papirstrimmel; vri den 180 grader og fest deretter endene sammen. Da vender samme flaten både utover og innover. Skulpturen har ingen begynnelse eller slutt, bakside eller forside og blir et bilde på evigheten. Texmon Rygh har laget fem variasjoner over dette fascinerende prinsippet: enkel, stående, liggende, dobbel og trippel møbius. Alle vises i utstillingen.

Kunstsuppe

Ved åpningen av utstillingen søndag 22. januar ønsker gallerileder Grethe Lunde Øvrebø velkommen og kunstformidler Martha Ådland gir publikum en omvisning i utstillingen. Torsdag den 9. mars arrangerer Haugesund Kunstforening arrangerer Kunstsuppe i Haugesund Billedgalleri. Førsteamanuensis i kunsthistorie (UiB) Sigrun Åsebø holder foredraget: «Aase Texmon Rygh: Kvinnelig pioner eller bare pioner?». Selve utstillingen henger oppe fram til 19. mars.