Siste:

TIL POLEN: Daniel Tolås (til v.) og Robert Kvilhaug har klar til levering en spesialinnredet bil for et polsk fabrikk der det under golvet i varerommet er laget langsgående hylser for borrestengene.
TIL POLEN: Daniel Tolås (til v.) og Robert Kvilhaug har klar til levering en spesialinnredet bil for et polsk fabrikk der det under golvet i varerommet er laget langsgående hylser for borrestengene.
Terje Emil Johannessen

Skal innrede yrkesbiler for hele landet

– Vi skal være prikken over i-en, sier Daniel Tolås. Sammen med Robert Kvilhaug satser han på at nyetablerte Yrkesinnredning AS skal erobre en solid posisjon på det norske markedet for innredning av yrkesbiler.

NÆRINGSLIV: Firmaet har etablert seg i lokalene der Vedavåg Trevare tidligere holdt til i Bleikmyrvegen på Veasletta. Her spesialiserte Kvilhaugfamilien seg på å produsere garasjeporter i tre på 80-90-tallet. Dette produktet fikk etter hvert stadig større konkurranse med vedlikeholdsfrie porter i andre materialer. Eierne la ned driften av selskapet i 2008 i kjølvannet av lavkonjunkturen som finanskrisen utløste. De beholdt imidlertid eierskapet til produksjonsmidlene. Robert Kvilhaug begynte smått om senn å jobbe med innredning av yrkesbiler. I oktober inngikk han i kompaniskap med Daniel Tolås, som har bakgrunn fra reklamebransjen. De siste seks årene har han jobbet med bilinnredning, fem år i Rico-gruppen og et år i egen regi. Og nå kjører tospannet Kvilhaug og Tolås med full fart inn i 2017 for å vinne markedsandeler.

30.000 i året

Og hvor stort er markedet de nå etablerer seg i? Daniel Tolås sier til Karmøynytt at det årlig selges ca 30.000 vare- og yrkesbiler her i landet. Svært mange håndverkere og andre servicebedrifter er avhengige av å ha verktøy og materiell med seg til stedene jobber skal gjøres. En gjennomtenkt innredet arbeidsbil der det er lett å finne fram til verktøy og komponenter, er viktig for en effektiv arbeidsdag. Minuttene tikker fort unna der det hersker rot og kaos.

GJENBRUK: På 80- og 90-tallet produserte Kvilhaugfamilien garasjeporter i disse lokalene. Nå har Robert Kvilhaug gitt CNC-maskinen et nytt liv med å lage innredning til yrkesbiler.

Ti aktører

På det norske markedet er det i følge Tolås i dag ti seriøse aktører som innreder yrkesbiler. Her på Haugalandet er fra før Rico-gruppen en av disse aktørene og som nå får en hissig konkurrent på Veasletta. Begge disse selskapene leverer trebaserte løsninger. De øvrige norske aktørene har innredningsløsninger basert på stål og lettmetall.

–Nå produserer vi alle våre bilinnredninger i plastbelagt, vannfast finér, forklarer Tolås. Produksjonsløsningen innebærer at de slipper å lime fast innredningen, noe som betyr at den kan monteres og demonteres i løpet av minutter. Robert Kvilhaug legger til at de som ekstratjeneste kan levere supplerende innredningsutstyr som er tilpasset deres løsninger. Yrkesinnredning har skaffet seg gode underleverandører i Italia og USA.

–Fortsatt har vi noen skritt å gå for å få et fullverdig program. Vi regner med at alt er komplett i løpet av våren, sier han før han og kompanjongen viser oss omkring på produksjonsverkstedet. Firmaet bruker 3D-scannere for å måle bilenes varerom og i produksjonshallen har den gamle CNC-maskinen fått nye arbeidsoppgaver med å skjære til all finéren som inngår i ”skreddersømmen”. Utenfor verkstedet står en spesialinnredet bil for et polsk fabrikk der det under golvet i varerommet er laget langsgående hylser for borrestengene. En smart løsning.

Starter forsiktig

–I etableringsfasen er det viktig å holde kostnadene nede sier Tolås. De håndterer selv alle tekniske prosesser samtidig som Tolås tar seg av salgs- og markedsarbeidet utad. De to har allerede begynt å merke økning i oppdragsmengden, og vil nok i nærmeste